Hoe zit uw digitaal verhaal op dit moment in elkaar? Wat zit goed? Wat kan beter? Bereikt u de juiste klanten online? Welk doel heeft u voor ogen?
Op die vragen zoeken we samen het antwoord tijdens uw digitale doorlichting. Het resultaat is een doordacht strategisch plan voor volgende stappen.
1. Doorlichting bij uw bedrijf
In dit analysetraject kom ik eerst en vooral tot bij u voor een grondig gesprek.
Tijdens deze bespreking brengen we de huidige toestand van uw website en online kanalen in kaart:
- Heeft u reeds een website laten maken?
- Wat is het doel van de website voor uw bedrijf?
- Welke waardepropositie biedt u via uw website?
- Bent u actief bezig met uw zichtbaarheid op Google? Op welke manier?
- Is uw bedrijf aanwezig op sociale media en hoe loopt dat?
- Heeft u online verkoop en hoe loopt die?
- Heeft u een mailinglijst die u actief beheert?
- …
2. Uitvoering van de analyse
Digigids gaat aan de slag met alles wat voorhanden is. We bekijken heel concreet:
- Hoe uw website en andere online kanalen beter zouden kunnen werken voor uw bedrijf.
- Of er andere relevante kanalen zijn om uw doelgroep te bereiken
- Of u iets moet veranderen aan de inhoud, de structuur of de functionaliteiten van uw website of online kanalen
- Waar u op korte en lange termijn prioriteit moet aan geven voor uw online zichtbaarheid
- Of het voor u interessant is om te adverteren op bepaalde kanalen
- Welke marketingstrategie u het beste volgt
3. Presentatie
Bij onze tweede bijeenkomst volgt een presentatie van alle bevindingen, adviezen en prioriteiten die Digigids voor u heeft uitgezet. U krijgt dan ook uitgebreid de kans om meer vragen te stellen.
De presentatie met alle adviezen mag u na afloop houden zodat u die als naslagwerk kunt gebruiken.
De digitale doorlichting is een analyse waaruit concrete actiepunten komen.
Het eindresultaat is een volledig advies met zaken die u kan aanpakken rond uw website en andere communicatiekanalen om daar meer resultaat uit te halen voor uw bedrijf.
Heel vaak beslissen klanten na hun digitale doorlichting om hun website doelgericht onder handen te laten nemen of om een online marketingtraject op te starten.
Een lokaal schilders- en decoratiebedrijf beschikte al meer dan 10 jaar over een website. De site werd oorspronkelijk ontwikkeld met een dubbel doel:
- De website moest een online visitekaartje zijn naar klanten toe
- De website moest meer nieuwe aanvragen voor offertes laten komen
De digitale doorlichting bracht meerdere heikele punten naar boven:
- De technische en inhoudelijke inspanningen om goed gevonden te worden op Google waren blijkbaar nooit geleverd.
- Het contactformulier bleek foutief ingesteld, waardoor er vermoedelijk al jaren offerteaanvragen niet toekwamen.
- Het design was niet geschikt voor mobiele toestellen.
- De inhoud van de website was niet onderscheidend tegenover de concurrenten. Er werden zelfs twee pagina’s gevonden die bijna letterlijk van een andere schilderswebsite waren gekopieerd.
- Er was geen enkele trigger die potentiële klanten kon overtuigen om effectief contact op te nemen.
Digitaal advies met concrete acties
Digigids verzamelde de technische aanbevelingen op een overzichtelijke manier. Verder kreeg de klant een uitgewerkt advies om de inhoud aanzienlijk te verbeteren met alvast enkele bijgewerkte voorbeeldpagina’s.
Er kwam ook een concept voor een nieuw design dat de basis kon vormen voor een latere nieuwe website.
Een deel van het rapport focuste op gerichte marketinginspanningen die met de nieuwe site geleverd konden worden, in dit geval lag de nadruk op Google, met zowel opbouw van organische zichtbaarheid als zichtbaarheid met advertenties op Google.
De klant kreeg een solide basis om op verder te werken en een toekomstgericht plan dat de komende jaren als naslagwerk kon dienen voor het hele online verhaal van het bedrijf.