Geen klanten of te weinig klanten op je website? Wat te doen?

Geen klanten of te weinig klanten op je website? Wat te doen?

Geen klanten of te weinig klanten op je website? Wat te doen?

Heb je een website maar komen er geen of te weinig klanten uit voort? Dat probleem laat je tenen omkrullen natuurlijk. Als ondernemer investeer je in een online kanaal, maar dan levert het niets op.

Hoog tijd om even te kijken naar de redenen waarom je website geen klanten of te weinig klanten oplevert. En hoe je dat kan oplossen. Er zijn verschillende situaties mogelijk.

Geen klanten doordat er geen bezoekers op je website komen

Een eerste verklaring van het gebrek aan klanten: je krijgt geen klanten omdat niemand je website bezoekt. Dan kan je in eerste instantie wijzen naar Google. De kans is groot dat je website ofwel niet te vinden is op Google, of dat je alleen te vinden bent op onderwerpen of zoekwoorden waar niemand echt naar zoekt. Je site presteert dus niet.

Dat kan je oplossen door je website enerzijds te optimaliseren voor Google en anderzijds door je inhoud relevanter te maken tegenover de vraag van je klanten.

Voor dat laatste is het belangrijk dat je jouw waardepropositie in gedachten houdt. Waarom hebben jouw klanten jou precies nodig en waarom kiezen ze niet voor een concurrent? Die zaken helpen je al een stuk verder in Google.

 

Meer bezoekers aantrekken vanuit Google?
Download hier de gratis template: lokaal scoren in Google.

     

    Te weinig bezoekers worden klanten

    Ik kom vaak websites tegen die wel degelijk heel wat bezoekers aantrekken, soms tot grote verbazing van de zaakvoerders die dachten dat er werkelijk niemand geïnteresseerd was in de website.

    Waarom zijn ze daar zo verbaasd over? Omdat ze van alle bezoekers op die website bijna niemand klant zien worden. Je zou dus denken dat ze een slechte website hebben.

    Met andere woorden: mensen komen op de website terecht omdat ze denken een antwoord op hun vraag te vinden of een oplossing voor hun probleem. Maar uiteindelijk beslissen ze toch om geen contact op te nemen voor meer informatie, een afspraak, een offerte of om iets te bestellen.

    Hoe komt dat? Daar zijn verschillende verklaringen voor mogelijk:

    1. Veel info, weinig commerce

    Het kan zijn dat de inhoud van je site echt wel heel wat relevante informatie geeft aan de mensen, maar dat je ze onvoldoende aanspoort om van je product of dienst gebruik te gaan maken.

    Dan heb je met andere woorden pagina’s die goed scoren in Google en die wel aansluiten bij de vragen en problemen van je doelgroep, maar je vertelt ze niet genoeg dat jij de beste oplossing in huis hebt.

    Spoor de mensen dus aan om actie te ondernemen. Zorg dat ze laagdrempelig contact met je kunnen opnemen, geef iets gratis weg of stel ze gerust dat je product werkt en dat hun bestelling vlekkeloos zal verlopen.

    2. Te veel commerce, te weinig info

    Het omgekeerde scenario is ook mogelijk. Heb je pagina’s waarop je mensen te snel tot een aankoop wil bewegen? Dan krijg je vaak net het omgekeerde effect. Mensen laten zich niet graag pushen voor ze voldoende zekerheid hebben dat jouw oplossing de juiste is voor hun probleem of vraag.

    Zoek dus een goede balans tussen nuttige informatie en commerciële inhoud.

    3. Spreken over een probleem wanneer je klant geen echt probleem heeft

    De klassieke achtergrond van reclame en marketing is deze:

    Potentiële klant X heeft probleem Y en jij biedt daar oplossing Z voor aan.

    Voor 80% van de ondernemers zal dat inderdaad kloppen.

    Maar heeft jouw klant wel een probleem? Kan hij of zijn geen prima leven leiden zonder jouw product of dienst? Afhankelijk van wat je verkoopt is het probleem van je klant groter of kleiner. Een paar voorbeelden:

    • Ben je een slotenmaker? Dan zullen de meeste van je klanten wellicht buitengesloten staan voor de deur. Die mensen willen maar één ding: gewoon zo snel mogelijk naar binnen kunnen. Hier is het probleem dus groot.
    • Ben je een vochtbestrijder? Dan zullen je klanten met serieuze problemen aan hun woning zitten waar ze een doeltreffende oplossing voor zoeken. Dat moet niet in drie tellen opgelost worden, het moet op lange termijn verdere miserie voorkomen. Hier gaan mensen dus sneller alternatieven vergelijken en is alleen het beste goed genoeg.
    • Ben je een schilder? Dan hebben de mensen op zich geen groot probleem. Die woonkamer, hal of slaapkamer kan echt wel een tijdje zonder een nieuw kleurtje. Mensen nemen hun tijd om inspiratie op te doen en een project uit te werken naar hun persoonlijke smaak en budgettaire mogelijkheden.
    • Baat je een wellness uit? Dan maak je het leven van je klanten even wat aangenamer, maar op zich hebben ze geen probleem. Iemand die 30 jaar lang niet naar de sauna gaat, heeft nog altijd een prima leven. Wat je dan dus verkoopt aan je klanten is een prettig moment om even te genieten en aan zichzelf te denken. Let op: bij een wellness kan je wel een probleem oplossen op een andere manier. Bijvoorbeeld wanneer je cadeaubonnen aanbiedt. Dan heb je een oplossing voor mensen die een cadeau zoeken.

    Wat moet je van die voorbeelden onthouden?

    Hoe groter of nijpender het probleem is van je klant, hoe sneller je jouw oplossing kan benadrukken. De klant zal dan immers sneller beslissen en minder alternatieven vergelijken.

    Is het probleem minder groot of is er geen echt probleem? Dan zal je de klant moeten overtuigen, inspireren en informeren wanneer hij zaken opzoekt of vergelijkt.

    Ga taken uitbesteden voor meer klanten

    Als ondernemer heb je vanalles en nog wat te doen. Daarom ben je best selectief in wat je zelf doet en wat je beter uit handen geeft. Hou je bezig met de kern van je activiteiten: werk je aanbod en commerciële verhaal zo goed mogelijk uit, maar laat het uitwerken van inhoud en de groei van je website aan iemand anders over.

    Veel taken die bij het beheren van een website horen doen er voor jou echt niet toe. Die kan je het beste uitbesteden aan iemand die er wat van kent. Zo kan jij focussen op de domeinen waarin je zelf het verschil maakt en waar je wellicht ook het liefste mee bezig bent.

    Wat kan je uitbesteden voor meer klanten op je website?

    • Het oplijsten en controleren van interessante zoekwoorden
    • Bedenken van nuttige onderwerpen voor je klanten en Google
    • Uitschrijven van pagina’s en artikels (dat is een erg tijdrovende klus)
    • Aanpassen en uitbreiden van je inhoud
    • Zaken verbeteren voor vindbaarheid in zoekmachines (SEO)
    • Foto’s zoeken voor bij je artikels en op je pagina’s
    • Online mogelijkheden voor gratis reclame benutten
    • Inhoud verspreiden op sociale media
    • Aanleggen van nuttige links van andere websites naar die van jou
    • Etc.

    Je ziet hoe snel je aan een waslijst taken komt. Als je dat allemaal zelf wil doen en daarnaast nog al je andere dagelijkse zaken moet doen, kom je nooit tot online resultaat. Je krijgt geen klanten op die website, want je zal ofwel de strategische en technische kennis missen of er gewoon niet genoeg mee bezig zijn.

    Meer klanten binnenhalen met de hulp van Digigids?
    Ontvang uw gratis website check: