Hoeveel kost een website laten maken?

Hoeveel kost een website laten maken?

Hoeveel kost een website laten maken?

Hoeveel kost een website?

Ik heb die vraag in de voorbije 10 jaar al zo vaak gehoord, dat ik het even voor je neerzet in een blog.

Maar goed, om direct te antwoorden op je vraag:

Hoeveel kost een website? Dat hangt af van wat je ermee wil aanvangen.

Als je mij een mail stuurt met de vraag wat een website moet kosten, zal ik je dus altijd eerst vragen om eens samen te zitten om het doel van je website te achterhalen.

Enkele mogelijke doelen die je misschien verwacht van je toekomstige website:

  • Wil je een eenvoudige presentatiewebsite die je als online visitekaartje kunt gebruiken?
  • Of wil je actief zo veel mogelijk goede offerteaanvragen gaan scoren?
  • Wil je een uitgebreide informatiebron opzetten voor zo veel mogelijk mensen?
  • Ga je jouw product of dienst meteen online verkopen in een webshop?
  • Organiseer je regelmatig opleidingen of evenementen en wil je dat deelnemers vanop jouw website kunnen inschrijven?
  • Heb je al een website? Wat moet je nieuwe website dan beter gaan doen dan de vorige?

Enfin, heel wat vragen dus. En er zijn heel wat doelen die natuurlijk ook met elkaar verweven zijn.

Maar voor ik een exacte prijs plakken op je website, moeten ik wel een volledig antwoord krijgen op die vragen. Het laatste wat ik je wil geven, is een website die niet kan presteren omdat ik “ernaast” zat qua opzet. En het laatste wat ik zelf wil, is achteraf komen aandraven dat je budget niet volstond.

Daarom hamer ik zo hard op die eerste afspraak. Eerst eens samen zitten om je website te bespreken? Contacteer mij gerust.

Wat kost een website gemiddeld bij Digigids? € 1.500 tot € 3.000

Doorgaans vallen mijn websites in die prijsklasse. Af en toe is er een uitschieter, maar de meeste klanten zitten binnen die range.

Is dat goedkoop? Nee.

Is dat duur? Ook niet.

Is dat goed? De bedrijven waar ik het vaakst voor werk, KMO’s en lokale ondernemers, hebben in die prijsklasse een sterke oplossing waar ze jarenlang mee voort kunnen.

Wat maakt het verschil tussen een website van 1.500 en 3.000 euro?

  • Hoeveel pagina’s moeten er uitgewerkt worden?
  • Hoeveel talen heb je nodig?
  • Zijn er speciale functies nodig? Bijvoorbeeld: koppeling van een mailing, speciale contactformulieren, een productcatalogus met filtering, een evenementenkalender, etc.
  • Vraag je speciale designelementen? Zoals een logo, huisstijl of iconen die op maat moeten worden gemaakt?
  • Hoeveel teksten moeten er op de website komen?
  • Zorg je zelf voor fotomateriaal? Of werken we met stockbeelden? Of komt er een fotograaf tot bij jou?

Simpel gezegd: hoe uitgebreider de website moet zijn, hoe meer werk erin kruipt.

Let op: wil je meer complexe functies zoals een webshop? Of wil je echt een volledig design op maat? Nog een ander “specialleke”? Dan ligt de prijs al snel op 5.000 à 7.000 euro.

Wat kost het laten presteren van een website?

Voor dat geld heb je dus een website die volgens de regels van de kunst in elkaar steekt. Maar daar houdt het voor de meeste klanten niet op. Ze hebben een website, maar ze halen er geen resultaat uit omdat er na het online zetten simpelweg niets meer mee gedaan wordt.

  • Wil je jouw website laten presteren zodat mensen hem steeds beter vinden op Google of op sociale media?
  • Wil je dat je website ook effectief gaat leiden tot meer offertes en meer verkoop?

Natuurlijk wil je dat. En dan doe je er goed aan om ook met marketingopvolging te beginnen. De investering die je daarvoor moet doen hangt sterk af van wat voor jou wenselijk en haalbaar is. Daar is het dus een stuk moeilijker om er zomaar een bedrag op te plakken.

Hoe achterhaal je wat je kan investeren in online marketing?

Een goed vertrekpunt is om voor jezelf eens te antwoorden op deze vragen:

  • Hoeveel omzet haal je gemiddeld met een bestelling / project van één klant?
  • Welk bedrag geef je nu uit om één klant binnen te halen (reclame maken, vrijblijvende eerste afspraak, offerte maken, offerte opvolgen,…)
  • Hoeveel extra omzet wil je jaarlijks halen en hoeveel extra klanten heb je daar dan voor nodig?
  • Welk bedrag gaat nu naar reclame/marketing en hoeveel goede klanten haal je daaruit?
  • Zijn er sales- of marketingkosten die nu niet optimaal renderen en die je anders zou willen invullen?

Let op: bovenstaande vragen zijn heel belangrijk. Daar mag je niet zomaar wat luchtig op antwoorden als je de zaken serieus wilt aanpakken. Zoek uit waar je momenteel geld weggooit en hoe je meer zou kunnen verdienen.

Wat kost online marketing bij Digigids?

Ik heb drie jaarpakketten voor online marketing, die bestaan uit een vast aantal uren maandelijkse opvolging:

  • 8 uur maandelijkse opvolging voor 12 maanden – 325 / maand
  • 12 uur maandelijkse opvolging voor 12 maanden – 630 / maand
  • 15 uur maandelijkse opvolging voor 12 maanden – 975 / maand

Hierbij focus ik in de eerste plaats op je vindbaarheid in Google, daarnaast kan ik ook voor jou adverteren op andere relevante kanalen.

Naast de werkuren, moet je ook nog rekening houden met een advertentiebudget (tenzij je natuurlijk niet wil adverteren).
Mijn huidige klanten voorzien allemaal minimaal 500 om maandelijks te besteden aan online advertenties (Google of sociale media).

Met dat bedrag kunnen je advertenties een goede start maken en op korte termijn ook relevante resultaten boeken. Loopt het goed? Dan kan je dat advertentiebedrag verder opschalen naargelang er meer klanten en bestellingen binnenkomen.

Een goede website is geen kost, maar een investering in groei

Moraal van het verhaal: staar je niet blind op hoeveel het kost om een website te laten maken en te laten presteren. Die kosten gaan zichzelf terugverdienen in omzetgroei wanneer je over een goede website en efficiënte online marketing beschikt.

Denk dus vooral aan de investering die jij wil doen om meer klanten aan te trekken en ga na hoe je dat op een rendabele manier voor elkaar kunt krijgen.

 

Samen werk maken van uw website en online groei?
Stuur mij hier een bericht.

[/vc_column_text]

    Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt rond uw vraag.
    [/vc_column]
    [/vc_row]