Wat zijn Zero-click-zoekopdrachten op Google? En hoe beïnvloeden ze je online zichtbaarheid?

Wat zijn Zero-click-zoekopdrachten op Google? En hoe beïnvloeden ze je online zichtbaarheid?

Wat zijn Zero-click-zoekopdrachten op Google? En hoe beïnvloeden ze je online zichtbaarheid?

Zero-click-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten in Google, waarbij je niet van de zoekmachine naar een website hoeft te gaan, maar gewoon op Google zelf kan blijven. Met andere woorden: je hoeft niet door te klikken naar het zoekresultaat.

Maar wat is de impact daarvan op je website? En is het dan nog wel de moeite om te investeren in meer zichtbaarheid in Google? Het antwoord is ja! En in dit artikel vertel ik graag waarom.

Statistieken over zoekopdrachten zonder klikken

Uit statistieken blijkt dat ongeveer 50 procent van de zoekopdrachten momenteel eindigt zonder dat iemand hoeft door te klikken op een Google-zoekresultaat.
Hier een cijfer uit 2019 over de Google searches in de VS:

  • 50,3 procent van alle zoekopdrachten eindigt zonder een klik naar andere inhoud (organisch zoekresultaat of advertenties).

Dit betekent dat zowat de helft van alle zoekopdrachten nu geen verkeer genereert voor websites van derden buiten de Google-services. Vooral in de VS bleek het aantal zero click-zoekopdrachten de afgelopen jaren gestaag te stijgen:

  • 1e kwartaal 2016: 43,1 procent
  • 1e kwartaal 2017: 46 procent
  • 1e kwartaal 2018: 47,5 procent
  • 1e kwartaal 2019: 49 procent
  • einde 2019: 50,3 procent

Het aantal zoekopdrachten zonder klik is vooral hoog voor zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten.

62 procent van alle zoekopdrachten met een mobiel apparaat waren zero clicks. Klikken naar websites (niet via advertenties) waren goed voor 27,7 procent van de mobiele zoekopdrachten.
Google plukt de vruchten van zoekopdrachten zonder klikken.

Google wil zijn gebruikers in essentie zo snel mogelijk de best mogelijke resultaten geven, maar wil tegelijkertijd dat de gebruiker zo lang mogelijk in het “Google-universum” blijft. De voordelen voor gebruikers en voor Google spreken voor zich. Op het gebied van digitale strategie en zoekmachineoptimalisatie brengt dit echter wel wat uitdagingen met zich mee.

De situatie is dus als volgt: Google streeft ernaar om jou zo snel mogelijk de best mogelijke resultaten te geven. Zo ga jij het vertrouwen in Google blijven behouden en automatisch blijven terugkomen naar Google voor je volgende zoekopdracht.

Het grote voordeel voor Google is dat je als gebruiker langer in de diensten van Google blijft plakken en minder snel gaat doorstromen naar andere content. Als je daarentegen gaat doorklikken naar andere website, verliest Google jou als gebruiker, en kan Google je dus al een stuk minder bestoken met advertenties. Gebruikers die in het Google-universum blijven, zullen daarentegen eerder op een Google-advertentie klikken en Google geld gaan opleveren.

Wie op zoek is naar een snel en direct antwoord op een zoekopdracht kan ook geneigd zijn meer zoekopdrachten in te voeren, wat uiteindelijk ook kan resulteren in een betaalde klik op een Google Ad of Google Shopping.

Hoe Google het aantal zoekopdrachten zonder doorklikken verhoogt

De lijst met zoekresultaten die je in Google krijgt, ziet er al lang niet meer hetzelfde uit als pakweg 10 jaar geleden. Er zijn steeds meer nieuwigheden bijgekomen waardoor het niet zomaar meer een lijst met websites is. Heel veel van die nieuwe snufjes, hebben het aantal zero-click-zoekopdrachten laten toenemen.
Voorbeelden hiervan zijn Google Maps, Google Direct Answers en de Knowledge Panels.

Google Maps en Google My Business

Google Maps kennen we intussen al een tijdje. Misschien gebruik je het ook wel als GPS. Maar het heeft ook een impact op onze zoekopdrachten.

Door de komst van Google My Business kan bijvoorbeeld ieder bedrijf zijn locatie en alle contactgegevens toevoegen aan Google. Wanneer iemand specifiek bedrijf zoekt, verschijn je dan dikwijls met naam en adres in een apart kader op Google.

Potentiële klanten die jou reeds kennen en redelijk goed weten wat je aanbiedt, hoeven zo in principe niet naar je website te gaan om je te kunnen bereiken. Dat is een klik gespaard.

Gratis reclame Google Mijn Bedrijf

Google Direct Answers

Google Direct Answers is een widget met een lijst gerelateerde vragen aan een zoekopdracht die automatisch verschijnt. De antwoorden op die vragen komen van diverse andere websites. Google zet de essentie van het antwoord er gewoon bij.

Google Direct Answers

Knowledge Panel

Wanneer je iets opzoekt over bijvoorbeeld een hoofdstad, een bekend figuur of tal van andere zaken, zie je wel eens de korte omschrijving van (heel dikwijls) Wikipedia al direct in Google verschijnen. Al kan de info ook van andere websites komen. Je krijgt dan een allegaartje van info aangeboden die Google voor jou wist te vinden. Heel vaak weet je daar al genoeg mee.

Knowledge panel

De rekenmachine in Google

Deze ligt ook heel erg voor de hand: als je rekenmachine of calculator intikt in Google, krijg je er gewoon één. Je hoeft niet naar de onderliggende sites te gaan om je berekening te beginnen maken.

rekenmachine google

De rich snippets

Dit is een soort variant op de Knowledge Panel. Hierbij wordt een deel van het antwoord op een specifieke vraag ook meteen uitgelicht bovenaan de zoekresultaten. Dat kan opnieuw vanuit eender welke website komen.

rich snippet google

Moet je dan nog wel in je website investeren?

Op basis van de eerdere cijfers en de voorgaande voorbeelden, zou je misschien al snel de inspanningen aan je website willen laten varen. Maar voor je dat doet, moet je ook de andere kant van het verhaal bekijken.

  • Op mobiele toestellen willen we dus vaak een snel antwoord, maar op onze pc is dat veel minder het geval: in 2020 verliep amper 10% van de zoekopdrachten op desktop zonder klik naar een website.

  • Met andere woorden: 90% van de zoekopdrachten via de computer, brengt ons wel degelijk van Google naar andere websites.

Het lijkt wel de omgekeerde wereld. En dat is het eigenlijk ook. Het heeft vooral te maken met wanneer we welk toestel gebruiken: onze smartphones gebruiken we bijvoorbeeld vooral onderweg. Dat resulteert dan ook in snelle en korte zoekopdrachten. We hebben dan helemaal geen tijd om veel in detail na te lezen, dat is trouwens ook gewoon vervelend op een klein scherm.

Op de pc zitten we thuis of op kantoor en zijn we veel vaker op zoek naar echt uitgebreide info over bijvoorbeeld een mogelijke aankoop, een reisbestemming, een handleiding voor een software, een werkmethode of wat dan ook. We gaan ons dus een stuk meer inlezen. En dan komen andere websites wel in het vizier.

Hoe sommige snufjes van Google net meer bezoekers naar je website brengen

Dus, via de computer zoeken we een pak diepgaander dan op onze smartphone. Daar zie je dan ook een verrassend nevenverschijnsel, dat ze misschien bij Google zelf niet eens graag hebben.

  • Bij heel wat van die rich snippets bijvoorbeeld, zie je dat dit op desktop net tot meer klikken naar de effectieve website leidt dan een gewoon zoekresultaat in de lijst. Je haalt daar dus effectief een pak voordeel met je website uit als je zo’n uitgelichte snippet te pakken kan krijgen voor een aantal interessante zoekopdrachten.

  • Over Google My Business hadden we het al. Ook daarbij zie je dat nieuwe bezoekers die jouw bedrijf nog niet kennen, toch vaak naar je website komen via je Google-kader. Dat is ook logisch: ze gaan je natuurlijk niet zomaar contacteren zonder eerst wat meer te weten te komen over jezelf en je precieze aanbod of dienstverlening.
    Dus ook daar profiteer je net van meer kwalitatieve bezoekers op je website, terwijl Google misschien iets anders voor ogen had.

  • Hetzelfde zie je bij de Direct Answers. Op pc stellen we ons niet tevreden met dat antwoord van 2 regels dat Google even snel extrapoleerde voor ons. We willen de achterliggende webpagina graag zien voor meer info. Zeker wanneer het onderwerp wat complexer wordt.

De uitdagingen voor online marketeers tegenover Zero-click searches

Onder online marketeers zijn de meningen sterk verdeeld over hoe je nu strategisch moet reageren op die zoekopdrachten zonder klikken.

Aan de ene kant heb je websites die verkeer verliezen aan Google waardoor ze gedwongen worden in advertenties. Bij sommige sectoren gaat het al zo ver dat Google de klant voor zichzelf probeert te houden, denk maar aan het boeken van hotels of vluchten, wat je tegenwoordig ook via Google zelf kan.

Aan de andere kant zijn er in de meeste sectoren genoeg opportuniteiten om meer verkeer te blijven aantrekken naar je website. Het komt er gewoon op aan om de onderwerpen en zoekwoorden nauwkeurig onder de loep te nemen:

  • Bevatten de Google-resultaten voor een bepaald zoekwoord al Direct Answers, Rich snippets of Knowledge Panels?
  • En komen die van zeer sterke websites of van websites waar je wel mee kan concurreren om ze af te snoepen?
  • Kan je de focus van een bepaalde pagina van je website verleggen of nieuwe inhoud toevoegen die voldoet aan een andere gebruikersintentie?

Ikzelf boek al jaren goede resultaten door te focussen op long-tail zoekwoorden en het bieden van inhoud met zo veel mogelijk informatiewaarde voor potentiële klanten. Daarnaast slaag ik er ook frequent in om die felbegeerde rich snippets te veroveren en andere kansen in Google te benutten. Op de lange termijn zorgt dat voor blijvende groei op je website en blijf je heel wat concurrenten meer dan een stap voor.

Beter scoren in Google? Laten we even kennis maken!

    Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt rond uw vraag.