Mailing versturen? Voorbeeld van de beste e-mailing naar je klanten

Mailing versturen? Voorbeeld van de beste e-mailing naar je klanten

Mailing versturen? Voorbeeld van de beste e-mailing naar je klanten

Een mailing versturen naar je klanten. Het is zoiets waarvan je je dikwijls afvraagt of het nog wel nut heeft. En dat is een terecht vraag. We krijgen al zoveel e-mails en de meeste ervan deleten we direct.

Maar toch zouden e-mailings in 2020 nog steeds een speerpunt van je online strategie moeten zijn. Want een goede e-mail, betekent aandacht en verkoop.

Hoe stel je nu de beste e-mailing op? Ik haal er meteen een voorbeeld bij dat ik zelf binnen kreeg van een restaurant. Nota bene: geen klant van mezelf.

Lees verder hoe de overgang van winter- naar zomertijd leidde tot een van de beste e-mails die ik al zag.

Welke mailing was er juist zo goed?

Het was een mailtje van restaurant Le Gout Soiree. Een van de vele restaurants die op het moment van schrijven de deuren moest sluiten door het coronavirus. Ze besloten om in te zetten op ontbijten en afhaalmaaltijden en daar een mailing voor te versturen.

Ik kreeg de mail op zaterdagochtend. Een dag voor de overgang van winter- naar zomeruur.

Dit is wat ik kreeg (je vindt de afbeelding ook bovenaan het artikel).

 

Onderwerp: Dit weekend verzetten we de tijd. Maar hoe weet je in welke richting?

 

Hallo Davy!

Het lang thuiszitten al beu ondertussen? Wel we zullen dit weekend die wachttijd met een uur verminderen…

In de nacht van zaterdag op zondag verzetten we het uur. 2 uur wordt 3 uur. Maar hoe onthou je nu welke richting we verdraaien? 

Wel in het VOORjaar zetten we de klok VOORuit en in het ACHTERste gedeelte van het jaar zetten we de klok ACHTERuit…

Ondertussen blijven we wellicht tot een stuk in april met het gros van de corona maatregelen zitten. Voor ons eigen goed, dat wel, maar frustrerend nu het stilaan terrasjesweer wordt… Ons paella-restaurant Le Gout Soiree blijft gesloten. We stuurden je hiervoor reeds eens een super promo en er zal binnenkort opnieuw 1 volgen.

Ken je mensen die al een beetje aan het vereenzamen zijn? Laat hen weten dat je aan hen denkt en laat hen door ons verrassen met een ontbijtmand aan huis geleverd.

Zondag volgeboekt, maar zo een reuzenmand laten leveren kan eigenlijk elke dag.

Geen zin om te koken? Wel zin om op reis te gaan? Zet jezelf vanavond of de komende dagen eens aan de Spaanse costa en kom authentieke paella afhalen.

Je kan elke dag komen oppikken op reservatie. Pakter eventueel een goed fleske wijn bij.

Binnenkort stuur ik je een promotie voor jou en je collega’s!

Vriendelijke groeten en graag tot later eens Davy!

Le Gout Soiree

—————————————–
Noordlaan 72 – 9230 Wetteren
Tel +32 (9) 312 00 47 – www.legoutsoiree.be – mail@legoutsoiree.be

 

Van een tip over de klok doordraaien naar een mooie uiteenzetting van het tijdelijke aanbod van het restaurant.

Kort gezegd: top mailing!

Hoe kan je zelf zo’n mailing versturen?

We gaan de mailing eens stuk voor stuk ontleden. Ik haal er 6 tips uit.

Tip 1: Trek aandacht met de onderwerpregel

Waarom heb ik deze e-mail geopend? Omdat de onderwerpregel mij echt aansprak op dat moment. Ik twijfel net zoals veel mensen steevast hoe het ook alweer zit met dat zomeruur: draai je de klok vooruit of achteruit? Kortom, ik wou dit echt weten, want de dag erop was het zover.

Goed, het was niet alleen een intrigerende vraag. Je verwacht het ook niet dat je zoiets van een restaurant gaat krijgen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

De mailing is een goed voorbeeld van hoe een onderwerpregel kan zijn. Stel een intrigerende en relevante vraag en mensen gaan de e-mail sneller openen.

Een andere tactiek voor een onderwerpregel is om meerdere topics na elkaar te zetten. Handig voor nieuwsbrieven. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de mailings die krantenwebsites versturen.

Tip 2: Zorg dat de mensen direct zien wat ze moeten weten

Van zodra je de e-mail opent, valt je blik doelgericht op een paar stukken:

  • De tip over de klok vooruit of achteruit zetten
  • De vraag over de vereenzaamde mensen
  • En het lijstje met het aanbod

Doordat een paar dingen een opvallende vorm hebben, krijg je als lezer dus meteen alles mee wat je moet weten.

Hoe doe je zaken opvallen?

  • Steek geen branding of logo’s of overdreven design in je mailing. Maak de basis gewoon zwart op wit.
  • Gebruik één opvallende kleur om ergens een belangrijke zin te accentueren
  • Zet andere belangrijke dingen in het vet
  • Maak een opsommingslijstje om zaken beknopt voor te stellen

Tip 3: Zorg voor links naar je website

Bij die mailing zou het al raar moeten lopen dat je de website niet even bezoekt. Er staan maar liefst 6 links naar de site in (e-mailhandtekening meegeteld).

Je wil mensen niet in die e-mail houden. Je wil ze echt naar je website krijgen, wat daar dus ook aan het gebeuren is.

Tip 4: Neem twijfels weg en zet aan tot actie

Het restaurant is gesloten, dus als lezer zou je al snel denken dat die ontbijtmanden en die afhaalservice niet veel inhouden. Daarom worden je twijfels weggenomen met een aantal commerciële argumenten:

  • Zondag zijn alle ontbijten al uitverkocht, maar de rest van de week is er nog plaats.  Je weet dus dat het concept wel in trek is.
  • Je kan eenvoudig online bestellen
  • Paëlla afhalen kan ook. En volgens andere mensen is die zeer lekker, bekijk de reviews maar.
  • En die paëlla kan je al even gemakkelijk bestellen.

 

Ik word ook aangezet tot actie bij de laatste link: “Klik hier om paëlla te reserveren om af te halen voor thuis”

Bij de overige links is geen gebiedende wijs gebruikt, die zijn commercieel ook minder belangrijk. Als er iets is wat ik echt moet doen, is het die paëlla bestellen. Mijn keuzestress tussen al die verschillende links valt dus weg. Ik weet waar ik echt moet klikken.

Tip 5: Laat weten wat er nog komt

De mailing eindigt met de mededeling dat er binnenkort nog een leuke actie komt. Nu heb ik helemaal geen reden om mezelf van de mailinglijst uit te schrijven. Ik kijk al uit naar de volgende!

Tip 6: Stuur je mailing op het juiste moment

Ik kreeg de e-mail de zaterdag voor we de klok door moesten draaien en wanneer we met z’n allen al 2 weken thuis zaten door het coronavirus. Net het moment waarop ik op die tip zat te wachten en ook heimwee begon te krijgen naar een avondje lekker uit eten. De mailing op zondag krijgen was te laat geweest, eerder die week was te vroeg geweest.

Hulp nodig met je e-mailstrategie?

De credits voor de mailing van Le Gout Soiree kan ik zoals gezegd niet zelf claimen. Maar misschien kan dat wel met de volgende mailing voor jouw bedrijf?

Contacteer mij om jouw e-mails en website te laten presteren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *