Slechte website? Wat kan je daaraan doen?

Slechte website? Wat kan je daaraan doen?

Slechte website? Wat kan je daaraan doen?

Heb je het gevoel dat je momenteel een slechte website hebt en dat die dus veel beter zou kunnen? Goed mogelijk. Maar hoe weet je nu juist wat er fout gaat met je website? En welke stappen kan je ondernemen om je slechte website te verbeteren?

Voor het artikel begint zijn er nog een paar belangrijke vragen: is de website volgens jou slecht? Of is hij volgens jouw klanten slecht? Die visies kunnen immers ver uit elkaar liggen. Ik zal het vooral hebben over het standpunt van je klanten. Wanneer zien zij bij jou een goede of slechte site?

In dit artikel volgen enkele tips waar je mee aan de slag kan om te zien hoe het met je website gesteld is.

Is je website bereikbaar?

Geraakt iedereen op je website? Dat lijkt misschien evident, maar dat is het niet altijd. Probeer je website eens te openen met je smartphone of met een tablet in plaats van je computer of laptop en kijk of de website überhaupt correct kan inladen op alle toestellen.

Is dat niet het geval? Dan heb je eerst en vooral een grondige technische upgrade nodig. Eigenlijk kan je jouw slechte website dan best in de spreekwoordelijke prullenmand gooien en een nieuwe website laten maken.

Wat moet die nieuwe site dan hebben om bereikbaar te zijn vanop alle toestellen? Vooral responsive design is een absolute must vandaag. In het jaar 2020 mag geen enkele webbouwer nog een site afleveren die dat niet heeft. Responsive wil zeggen dat je webpagina’s zich automatisch aanpassen aan het scherm waarop ze worden weergegeven.

website bereikbaar responsive design

Is je website veilig?

Een beetje in het verlengde van bereikbaarheid ligt de veiligheid van je site. Sommige browsers zoals Chrome of Safari openen sommige websites simpelweg niet wanneer er geen beveiligde verbinding is.

Hoe weet je of jouw website veilig is? Dat kan je snel zelf checken. Als hij opent met https:// dan is alles waarschijnlijk wel in orde. Is dat niet het geval? Contacteer dan zeker je hosting provider om daar iets aan te doen en een SSL-certificaat aan te vragen.

In Chrome kan je dat snel checken. Zie je een slotje naast je websiteadres? Dan is je verbinding veilig. Zie je iets anders? Dan is er een beveiligingsprobleem.

website veilig

Heeft je website bezoekers?

Meestal spreken mensen over een slechte website wanneer er geen kat naartoe surft. Om te weten of je website bezoekers heeft, moet je inzicht hebben in je statistieken. Dat kan via Google Analytics of andere dashboards die het aantal bezoekers bijhouden.

Soms vind je direct wat korte bezoekersstatistieken wanneer je zelf inlogt op je website. Is dat niet het geval? Ga dan eens luisteren bij je webbouwer om te zien of er statistieken beschikbaar zijn. In principe hoor je dat altijd te kunnen weten.

Is je website vindbaar?

Oké, je website heeft dus geen of bijna geen bezoekers? Of je weet het niet, waardoor het er waarschijnlijk ook heel weinig zullen zijn omdat er geen klanten van komen?

Dan heb je niet per definitie een slechte site. Misschien is je website dan gewoon slecht vindbaar op Google. Je website beter laten presteren is dan een cruciaal werkpunt.

Hier zitten we in mijn winkel. Ik kan je helpen om je website naar voren te laten komen in Google via zoekmachine optimalisatie. Ik hanteer daarvoor een uitgekiend stappenplan dat ik in de afgelopen 5 jaar vorm heb gegeven en wat ik ook zelf met succes toepas op mijn eigen website.

In dit voorbeeld typ ik het zoekwoord “website laten presteren” in op Google. Ik ben erin geslaagd om daar zowel de eerste als de tweede plaats te bemachtigen.

website vindbaar

Download hier de gratis template “Lokaal scoren in Google” om te zien wat je allemaal moet doen.

 

Verwijs je in al je communicatie naar je site?

Vindbaarheid op Google is één ding. Maar ik kom vaak mensen tegen die in hun overige communicatie helemaal niet verwijzen naar hun website.

Dan heb ik het enerzijds over sociale media en anderzijds over offline communicatie zoals folders, advertenties bij evenementen of in lokale bladen en wat er verder nog allemaal is.

Niet verwijzen naar je website, trekt logischerwijs ook geen extra bezoekers aan.

Heb je een gebruiksvriendelijke website?

Gebruiksvriendelijkheid is een typisch werkpunt bij websites waarin soms al redelijk wat geld is gekropen. Vaak zijn dat sites die behoorlijk goed te vinden zijn in Google, maar waar gewoon te weinig klanten uit komen.

Een gebruiksvriendelijke website:

  • laadt snel
  • beschikt over een doodeenvoudige en kinderachtig duidelijke navigatie
  • zorgt ervoor dat bezoekers nooit zelf naar iets op zoek moeten gaan, maar dat ze het schijnbaar automatisch aangereikt krijgen
  • maakt het de bezoekers ongelofelijk gemakkelijk om contact op te nemen met het bedrijf op meerdere manieren
  • heeft voldoende nuttige en waardevolle informatie over de aangeboden producten of diensten
  • maakt eventuele betaalprocessen, contact- en registratieformulieren of vragenlijsten niet onnodig lang

Gebruik je multimedia op je site?

Voldoende tekst plaatsen op je website is heel belangrijk, maar met afbeeldingen en video kan je ook heel wat toegevoegde waarde bieden aan je bezoekers of klanten.

  • Verkoop je een product? Waarom geen filmpje maken om de toepassingen of het onderhoud ervan te tonen?
  • Heb je een dienst? Zet foto’s of filmpjes van je realisaties of toon cijfers die je meerwaarde illustreren.

Moet je website dan niet mooi zijn om goed te zijn?

Misschien was dit wel de vraag die je tot nu toe mankeerde in het artikel. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat een slechte website gelijk staat aan een lelijke website. En bijgevolg moet een mooie site dan wel een goede zijn, toch?

Ik heb al heel wat sites gezien die prachtig en creatief waren ontworpen, maar die niks opbrachten. Anderzijds bestaan er ook lelijke websites die vrijwel iedereen al gebruikt heeft.

Een klassiek voorbeeld is booking.com. Afschuwelijke site om naar te kijken, maar hij geeft je wel wat je wil: alle info over de hotels op je volgende reisbestemming en je super eenvoudig te boeken.

Een screenshot van een hotelpagina op Booking: tonnen informatie bij elkaar, maar esthetisch niet hoogstaand.
Toch is de kans zeer groot dat je hier je hotel gaat reserveren omdat het slim in elkaar zit om je te overtuigen.

 

Nog zo’n lelijkerd die wel extreem goed is? Wikipedia. En daar ben je ongetwijfeld al meermaals naartoe geweest.

Hier vind je vrijwel geen echt webdesign. Maar je kan heel gemakkelijk navigeren en zaken terugvinden. 

wikipedia screenshot

Jouw website laten checken?

De vraag die je wellicht rest na dit alles. Is jouw eigen site nu goed, slecht of ergens daartussenin? Ik help je graag om de toestand van je website in kaart te brengen met een gratis website check.

Ik bekijk concreet:

  • of je technisch een goede of slechte website hebt
  • of je inhoud goed zit
  • en of je site gebruiksvriendelijk is

Het resultaat is een overzichtelijk rapport met concrete suggesties om je website te verbeteren.

Je krijgt je gratis rapport binnen de 2 dagen na je aanvraag en ik plan graag een call met je in om de werkpunten te overlopen.

 

Vul je gegevens in en ontvang je gratis website check

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *