Waarom Black Friday niet altijd goed is voor je bedrijf

Waarom Black Friday niet altijd goed is voor je bedrijf

Waarom Black Friday niet altijd goed is voor je bedrijf

Ieder jaar komt hij terug: Black Friday, de meest waanzinnige retail-dag van het jaar. Tot voor kort was het alleen een fenomeen in Amerika. Vandaag doet ook Europa er gretig aan mee.

En het gaat al lang niet meer over de allergrootste bedrijven. Ook kleinere ondernemingen pakken steeds vaker uit met een onweerstaanbare actie. 

Maar zijn al die niet te missen promoties en deals wel altijd even goed? Ik maak graag enkele bedenkingen waarom kortingen, special packages, getrouwheidsprogramma’s of andere deals niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn voor je business.

Waarom zou Black Friday slecht zijn? Je kan een pak omzet genereren en heel wat interesse van nieuwe klanten wekken. Dat is toch wat je wil? Natuurlijk wil je dat.

(ik hoorde sommigen al komen)

Wel, er spelen twee negatieve invloeden bij kortingsacties:

1. Consumentengedrag

Misschien herken je deze gedachten wel bij jezelf:

“Ik ga dat ding nu niet kopen, ik ga wachten tot de sales.”

of

“Oei, dat product dat ik vorige maand heb gekocht, staat nu ineens aan halve prijs. Ik heb veel te veel betaald. Nu voel ik mij toch wat belazerd.”

Daar duiken dus de eerste problemen op bij die spectaculaire kortingen. 

  • Mensen stellen aankopen uit omdat ze weten dat er toch promoties komen. Ze gaan er graag vanuit dat je producten op een later tijdstip ongetwijfeld goedkoper te krijgen zijn.
  • Mensen die je producten eerder kochten, krijgen het gevoel dat ze veel te veel hebben betaald.

Op die manier word je als bedrijf erg afhankelijk van die kortingsperiodes. Je klanten worden je kortingsacties immers gewend, en zo kan je na een tijd ook niet meer zonder.

2. Stijgende kosten

Ja, kortingen leveren omzet op. Maar ze kosten natuurlijk ook wat. En die kosten moet je wel op een of andere manier goed gaan maken. 

Grotere bedrijven kunnen altijd wel ergens beknibbelen op interne kosten of simpelweg hun product duurder maken om de “schade” binnen de perken te houden. Voor kleinere ondernemingen is dat vaak veel lastiger.

Met een verkoopsmodel met vaste prijzen en zonder acties, moet je fundamenteel geen kosten drukken of extra gaan doorrekenen om je verkoopsopbrengsten te redden.

Moet je dan maar geen kortingen meer doen?

Nee, want je hebt uiteraard wel marketingvoordelen met een geslaagde kortingsactie. Zorg er wel voor dat je die marketingkansen optimaal benut door:

  • altijd te weten te komen wie iets bij je gekocht heeft
  • bij te houden wat klanten gekocht hebben, misschien kan je later een upsell of cross-sell doen
  • en te weten waar ze vandaan komen, zo weet je welke marketingkanalen het beste presteren

Moraal van het verhaal: ken je klanten en doe je rekenwerk voor je zomaar op die kar van Black Friday meespringt.