Hoe maak je een betrouwbare webshop?
Uit recente cijfers van Atos Worldline, beter bekend als het bedrijf achter jouw kredietkaarttransacties, blijkt dat er maandelijks zo’n 1.300 Belgen worden bedot door online winkels. En dat is niet goed voor het vertrouwen van mensen in online kopen. Daarom is het heel belangrijk dat je met je webshop toont dat klanten jou écht mogen vertrouwen. Een betrouwbare webshop is crucialer dan ooit.
De slechte online ervaringen die mensen hebben zijn niet min. Van verkeerde artikelen ontvangen tot zelfs helemaal niets krijgen of andere vormen van online fraude. En dan gaat het nog niet over klanten- en kaartgegevens die in foute handen vallen na hacking.
Enfin, dat is dus allemaal niet zo goed voor het vertrouwen van online consumenten. Daarom is het cruciaal om je webshop meteen betrouwbaar te maken voor je potentiële klanten wanneer je succesvol online wil verkopen.
In dit artikel geef ik graag enkele tips om een betrouwbare webshop mogelijk te maken.
Inhoud:
1) Beveiliging en kwaliteitslabels voor een betrouwbare webshop
Zorg in ieder geval voor een SSL-certificaat. Dat toont je webshop in een veilige https- verbinding. Dat schept alvast een safe gevoel bij je klant. Je webmaster kan je helpen om dat te registreren.
Kwaliteitslabels verzekeren mensen dat jij doet wat je belooft met je webshop. Er zijn heel wat verschillende labels die je kan aanvragen. Klanten zijn gewend om die hier en daar ook te zien op webwinkels.
Een paar labels die de moeite waard zijn in België:
- Unizo e-commercelabel
Het UNIZO-label is een garantielabel dat zich richt op consumentenbescherming. Met dit label laat je zien dat je webshop voldoet aan alle wetten rond online verkopen aan consumenten. Het label krijg je na een grondige juridische screening en is een jaar geldig. Om te verlengen gebeurt er jaarlijks een controle ter opvolging.
- BeCommerce Guarantee
Het BeCommerce-label is vanuit de sector zelf gegroeid. Het komt van de Belgische vereniging van bedrijven die actief zijn in alle vormen van e-commerce. Met de BeCommerce-erkenning toon je dat je de regelgeving uit hun gedragscode respecteert. Je komt ook in hun ledenlijst terecht die vrij te raadplegen is.
- SafeShops.be
SafeShops.be is een onafhankelijk certificaat. Je webshop wordt van A tot Z gecontroleerd om er zeker van te zijn dat hij conform de wetgeving is. Ze kijken bijvoorbeeld of je de privacy respecteert, je retourbeleid, je waarborgen etc. Daarnaast moet je voor SafeShops ook de gedragscode van de Belgian Direct Marketing Association naleven, die pleit voor een correct gebruik van communicatie en marketing.
- Trusted Shops
Trusted Shops is een Europees keurmerk dat handig is wanneer je ook in andere Europese landen gaat verkopen. Ze kijken onder meer naar de geld-terug-garantie en klantbeoordelingen om je klanten te verzekeren van betrouwbaar online winkelen.
- Google Trusted Stores
Ook Google biedt een systeem aan waarmee consumenten webshops kunnen beoordelen en commentaar van andere internetgebruikers kunnen lezen om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de aangeboden producten en diensten.
- Euro-Label
Euro-label is aanwezig in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Polen, Zwitserland, Zweden, Italië, Spanje en Oostenrijk. Het is een Europese samenwerking tussen verschillende nationale instanties voor trust labels. Dit label behandelt bovendien geschillen tussen klanten en verkopers.
2) Geef cruciale informatie zeer duidelijk mee
Zorg ervoor dat je klanten alles weten dat ze moeten weten alvorens ze bestellen. Voor een optimale conversie zet je die info ook zo veel mogelijk op je productpagina’s in de buurt van de bestelknop.
Informeer je klanten daar met duidelijke noties van je voorraad, de levertermijn, leveringspartners, verzendingskosten, garantie, mogelijke betaalmiddelen, etc.
Klinkt dat als veel info?
We kijken even bij Coolblue wat daar zoal staat:
In een oogopslag weet je daar dus dat er nog voorraad is, dat er gratis levering is binnen 24 uur, welke garantie en welk retourrecht je hebt, hoe lang je de servicedesk lastig mag vallen en welke waardering andere mensen aan de winkel geven.
Kortom, een schat aan cruciale info voor de kopers op heel weinig ruimte.
3) Geef contactgegevens en info over jezelf
Zorg ervoor dat je klanten zeer duidelijk zien hoe ze je kunnen bereiken. Plaats je contactgegevens bijvoorbeeld onderaan de site. Ook je btw-nummer geeft vertrouwen.
Ook een ‘over ons’ pagina waarbij je jezelf en je concept voorstelt helpt om het vertrouwen te winnen van je online klanten. Als je kan, plaats er dan een foto van jezelf of je team bij. Zo zien klanten de gezichten achter de webshop. Een stukje extra inhoud zorgt ook weer voor wat zoekmachine optimalisatie, dus dat is ook meegenomen.
4) Retourbeleid en privacy
Weinig mensen lezen die pagina’s, maar zorg dat ze wel onderaan je webshop te raadplegen zijn. De echt cruciale zaken voor de koopbeslissing vermeld je zoals gezegd beter op je productpagina’s.
5) Vaak gestelde vragen
Een pagina met vaak voorkomende vragen kan je niet alleen heel wat mails en telefoons van klanten besparen. Het geeft ook vertrouwen. Je geeft er een duidelijk signaal mee dat je ook vaak bestellingen krijgt en dat je weet waar je mee bezig bent.
6) Maak werk van je checkout
Laat in de checkout heel duidelijk zien welke betaalmiddelen aanvaard zijn (Visa, Paypal, Bancontact,…), met welke leveringspartners je werkt (Bpost, PostNL, UPS,…) en wees transparant over verzendings- en transactiekosten.
Zowat 50% van de bestellingen op webshops worden nog geannuleerd tijdens het afrekenproces. Het is dus belangrijk om ook daar de laatste twijfels bij je klanten weg te nemen en te zorgen voor een vlotte doorstroming van orders.
Zoals je ziet zit er wel een hele boterham achter een betrouwbare webshop. Maar die betrouwbaarheid nastreven levert je ongetwijfeld resultaat en tevreden klanten op.
Wil je meer weten of wil je graag een doorlichting van jouw webshop?
Contacteer mij gerust.