Adblocker op YouTube werkt niet meer? Wat nu?

Adblocker op YouTube werkt niet meer? Wat nu?

Adblocker op YouTube werkt niet meer? Wat nu?

Je hebt het misschien al gemerkt in de afgelopen weken: ineens krijg je toch YouTube-advertenties te zien, terwijl je AdBlocker wel degelijk geactiveerd is. Dat is geen toeval, Google heeft aangekondigd dat het de strijd aanbindt tegen adblockers.

Sinds 10 december 2019 kan normaal gesproken niemand nog een Adblocker gebruiken om de advertenties op YouTube te omzeilen.

Jarenlang heeft YouTube het gebruik van Adblocker, of andere software die advertentie-inhoud blokkeert toegestaan op het platform. Nu heeft YouTube echter de oorlog verklaard aan Adblocks, en vooral ook aan de gebruikers ervan.

Adblocker op YouTube: op 10 december 2019 veranderde alles

De nieuwe regels zijn overigens vrij hard geformuleerd:

“YouTube kan u de toegang tot het platform ontzeggen als het gelooft dat de levering van de services niet meer commercieel interessant is”

Dat betekent dat Google en YouTube zich niet alleen het recht voorbehouden om gebruikers uit te sluiten van het videostreamingplatform, maar ook om het aanbieden van alle services te beëindigen.

Dat ‘commercieel interessant’ duidt op de status van jou, de gebruiker, als uitwisselingsproduct. YouTube biedt letterlijk miljarden video’s gratis, los van de YouTube Originals-inhoud die achter een paywall zit.

Aangezien geen enkele gebruiker op YouTube een cent betaalt, noch de kijkers, noch de mensen die video’s maken, is het logisch dat het product waar geld mee verdiend wordt, de gebruikers zijn. In ruil voor het bekijken van advertenties, blijft YouTube je een gratis service aanbieden die je anders tientallen, zo niet honderden dollars per jaar zou kosten.

Het is daarom logisch dat Adblocks op YouTube slecht zijn voor het bedrijf. De gebruikers daarentegen proberen altijd de meest comfortabele en gemakkelijke toegang tot hun video-inhoud te krijgen. De schuld voor het gebruik van Adblock wordt echter vaak toegeschreven aan de makers van de YouTube video’s. Het is niet wenselijk dat in een video van pakweg 18 minuten er 10 advertentiepauzes zijn, inclusief de pre-roll video’s die worden getoond voordat je zelfs nog maar naar het eigenlijke filmpje kunt gaan kijken.

Adblocker op YouTube: is er gevaar dat je uitgesloten wordt?

Het risico voor gebruikers die Adblocker op YouTube blijven gebruiken, is reëel. Het bedrijf kan je account uitsluiten wanneer je Adblock-software of Adblock-extensies gebruikt en probeert om de nieuwe regels te omzeilen.

In de praktijk zal het wellicht zo’n vaart niet lopen. Momenteel zie je al dat de advertenties los door je Adblocker heen geraken. Het is ook mogelijk dat YouTube zal weigeren om je video te starten wanneer er Adblocker wordt gedetecteerd, zoals je wel bij meer videoplatformen al ziet.

Risico op een volledig verbod op andere Google-services, zoals Gmail en Drive, is dus ook heel onwaarschijnlijk. Je moet maar bedenken dat Google altijd op andere manieren geld kan verdienen aan jouw account, en het gebruik van de services is daar fundamenteel in: als een gebruiker volledig wordt verbannen van de Google-services, is dat een verloren product voor het bedrijf.

Adblockers die niet meer werken op YouTube

Er zijn al honderden adblockers die intussen niet meer werken op YouTube. Vooral de browserextensies hebben er flink van langs gekregen, enkele populaire voorbeelden:

  • Adblock
  • Adblock Plus
  • Ad Blocker voor Chrome
  • Ghostery
  • uBlock
  • Smart Popup Blocker

Kan je toch nog op YouTube kijken zonder advertenties?

Het lijkt erop dat YouTube zijn Premium aanbod echt wel wil gaan doorduwen, dus je kan altijd voor je account gaan betalen. Voorlopig zijn er niet meteen adblockers bekend die echt 100% van de tijd werken.

Er bestaan wel nog een aantal betaalde Adblock-services die je volledige anonimiteit en veiligheid beloven, zoals AdFender, waarmee je door het Tor-netwerk kunt bladeren en video-advertenties kunt blokkeren, ook op YouTube. Uiteraard zijn er niet alleen adblockers voor YouTube op pc, maar ook voor smartphones. Misschien wel de meest bekende is AdAway, een zeer populaire oplossing onder Android-gebruikers, maar waarvoor wel root-machtigingen vereist zijn.

Enfin, de populaire browserextensies voor Chrome of Firefox of de applicaties op de smartphone lijken dus voorlopig redelijk uitgeteld. Al staat de ontwikkeling van adblockers natuurlijk ook niet stil, dus het zou zomaar kunnen dat er binnen afzienbare tijd weer eentje opduikt die wel werkt.

Wat zijn de gevolgen voor adverteerders op YouTube?

Ben je zelf al aan het adverteren op YouTube met je bedrijf? Dan is die strijd tegen Adblocker op het eerste gezicht een goede zaak. Meer mensen zullen je advertenties nu effectief te zien krijgen. Meer viewers, betekent natuurlijk ook hogere advertentiekosten, dat is dan weer de keerzijde van de medaille. Al moet je in marketinguitgaven natuurlijk niet denken in kosten, maar in rendement. Dan lijkt het tot dusver toch een kans om betere resultaten te halen met YouTube-ads.

Een extra kanttekening die je wel moet maken is hoe de gebruikers gaan reageren op het verbannen van Adblockers. Voorlopig is het wel nog zo dat je als gebruiker op desktop de YouTube-advertenties niet per se moet bekijken om tot je video te komen. Je kan gerust een ander tabblad in je browser openen en even wegklikken terwijl je wacht tot je gevraagde video begint. Op je pc of laptop vrij eenvoudig te doen, op mobiele toestellen is dat natuurlijk al wat moeilijker als je in de app van Youtube bezig bent.

Los van het medium zal je doorgaans wel je geluid aan hebben staan, waardoor je dankzij de audio misschien toch nog kan inpikken op een interessante advertentie. Enfin, de uitdaging is aan de adverteerders om gewoon goede advertenties te maken.

Het komt er dus nog meer dan voordien op aan om ervoor te zorgen dat je:

  • jouw YouTube-advertenties aan de juiste mensen laat zien
  • op de best passende momenten
  • en met relevante en overtuigende inhoud
  • zowel in beeld als geluid

Hulp nodig met online marketing? Contacteer mij gerust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *