Hoe schrijf je een welkomsttekst op je website? Tips + voorbeeld

Hoe schrijf je een welkomsttekst op je website? Tips + voorbeeld

Hoe schrijf je een welkomsttekst op je website? Tips + voorbeeld

Ben je aan je website aan het werken? Dan denk je al snel aan een welkomsttekst voor de homepagina van je nieuwe website.

Wat is logisch wanneer je bezoekers op je website wil verwelkomen?

Simpel, je schrijft “welkom op mijn website”, toch?

Maar zo logisch is dat eigenlijk niet. Door een droge welkomsttekst laat je zonder dat je het beseft al heel wat kansen liggen om je bezoeker te overtuigen van je product of dienst.

Hier volgen enkele tips om een passend welkomstwoord op je homepagina te schrijven.

1. Een welkomsttekst begint nooit met welkom

Ja, we doen direct al iets raars. Want hoe heet je iemand welkom zonder welkom te zeggen? En toch is dit de eerste regel die je moet weten voor een geslaagde homepagina.

Het is niet nodig om iemand welkom te wensen op je website.

Waarom niet? Een bezoeker die op je homepagina uitkomt weet al dat hij op je website is.

Je eerste opdrachten zijn dan ook:

  • ervoor zorgen dat je homepagina door die bezoeker wordt gevonden in Google
  • en ervoor zorgen dat die bezoeker op je website wil blijven

Zo komen we meteen bij de volgende tips uit.

2. Schrijf je homepagina voor Google

Waarom komt iemand op je website terecht? Om je producten of diensten te ontdekken toch? Speel daarop in. Vermeld op je homepagina direct heel duidelijk wat je doet.

Bijvoorbeeld:

Je bent zaakvoerder van het bedrijf “Tuinwerken Groenmans” uit Lievegem.

Dan schrijf je niet: “Welkom bij Tuinwerken Groenmans”

Maar eerder iets als: “Tuinwerken Groenmans: uw specialist in tuinaanleg en tuinonderhoud in regio Lievegem”

Op die manier laat je zowel Google als je bezoeker direct weten:

  • Wie je bent
  • Wat je doet
  • Waar je werkt

Dat verhoogt meteen de kans dat je gevonden wordt op zoekwoorden zoals “tuinaanleg Lievegem” of “tuinonderhoud Lievegem”. Een stukje zoekmachine optimalisatie dus!

3. Schrijf je homepagina voor je bezoeker

Dat je voor je bezoeker moet schrijven, is evident. Maar toch loopt het daar vaak verkeerd. De grootste valkuil is dat je over jezelf begint te schrijven en niet over wat je bezoeker op je website wil zien:

  • Je bezoeker wil meteen zeker zijn dat jij het product of de dienst hebt die hij zoekt
  • Hij wil zeker zijn dat je er iets van kent
  • De bezoeker wil ook weten waarom jij beter bent dan andere aanbieders
  • En dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als hij zaken doet met jou.

4. Maak je bezoeker wegwijs met je welkomsttekst

Je homepagina is voor de meeste bezoekers de eerste kennismaking met je website. Dat betekent dat ze nog niet de weg zullen kennen doorheen je website.

Met je welkomsttekst kan je jouw bezoeker bij de hand nemen en op het juiste pad zetten:

  • leg meteen uit wat je doet, waar, waarom en hoe
  • leg links naar je voornaamste producten of diensten zodat je bezoeker makkelijk naar andere pagina’s kan vertrekken
  • geef mee wat je waardepropositie is tegenover je klanten zodat je alvast de eerste twijfels en onzekerheden over je aanbod wegneemt.

5. Laat je bezoeker actie ondernemen

Het doel van je website is klanten binnenhalen voor je bedrijf. Spoor je bezoekers dan ook aan om iets te kopen, om je te contacteren, om een verkennend gesprek of een offerte aan te vragen of wat dan ook.

6. Zorg ook voor foto’s

De teksten zijn belangrijk om je bezoekers welkom te heten, maar je foto’s zijn dat ook. Laat je beste realisaties zien, zet een foto van jezelf of je team of zorg voor een passend beeld dat herkenbaar is voor het probleem dat jij bij de klant oplost.

Aansprekende beelden zorgen ervoor dat ook je teksten beter worden opgepikt. Denk dus zeker ook na over de beelden op je website.

 

Hulp nodig bij het opmaken van je website? Contacteer mij gerust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *