Gezakt in Google met je website? Wat is de oorzaak en wat te doen?
Zag het er tot voor kort allemaal prima uit met je website? Had je een aantal mooie posities in Google te pakken, maar ben je die nu opeens kwijt? Dan is het tijd om in actie te schieten. Wanneer je bent gezakt in Google met je website, kan dat verschillende oorzaken hebben. Ik licht er graag enkele van toe.
Inhoud:
- Hoe kan je website stijgen of zakken in Google?
- Hoeveel leven zit er in de website?
- Hoeveel moeite zit er in de inhoud en de structuur?
- Verwijzen andere websites naar die van jou?
- Hoe lang blijven bezoekers op je website hangen?
- Bezoeken de mensen meerdere van je pagina’s?
- Heeft Google zelf iets veranderd?
- Wat moet je doen als je website is gezakt in Google?
- Gezakt in Google? Haal er een specialist bij!
Hoe kan je website stijgen of zakken in Google?
Om de mogelijke oorzaak te achterhalen waarom je bent gezakt in Google, is het belangrijk om wat inzicht te krijgen in hoe Google zijn index met zoekresultaten bepaalt. Dan heb je een goede basis om wat zoekmachine optimalisatie te doen om je verloren posities te heroveren.
Hoeveel leven zit er in de website?
Heb je al lang niks meer gedaan aan je website? Dateert het laatste nieuwsbericht alweer van een aantal jaar geleden? Of heb je sinds de oplevering van je website er eigenlijk niet meer naar omgekeken door tijdsgebrek? Dan is de kans groot dat je daarom bent gezakt in Google.
Google kijkt naar websites die onderhouden worden. Pagina’s die regelmatig een update krijgen, websites waar regelmatig artikels op verschijnen of waar heel wat gebruikers mee aan de slag gaan hebben duidelijk een flinke streep voor op websites waar geen leven in zit.
Het ene hangt natuurlijk samen met het andere: hoe hoger je in Google geraakt, hoe makkelijker je ook leven op je website krijgt, want dan heb je simpelweg meer bezoekers.
Hoeveel moeite zit er in de inhoud en de structuur?
Je succes in Google wordt ook voor een flink stuk bepaald door de inhoud van de website. Heb je moeite gedaan om goede teksten erop te zetten, verrijkt met foto’s op je website en een video hier of daar? Zit je navigatie geordend en logisch in elkaar? Dan zal je daar ongetwijfeld voor beloond worden met een aantal mooie posities in de zoekresultaten.
Heb je daarentegen maar een handvol woorden op iedere pagina gezet en ook niet veel aandacht besteed aan sterke foto’s? Laat daarnaast ook de navigatie een beetje te wensen over? Dan zal je na een tijdje sowieso gezakt zijn in Google.
Verwijzen andere websites naar die van jou?
In de beginjaren was de ranking methode van Google vooral opgebouwd door verwijzingen van websites. Kort gezegd: websites die veel verwijzingen kregen van andere websites, werden als goed beschouwd en kregen dus hoge posities.
Dat heeft dan natuurlijk geleid tot een wildgroei van websites die met compleet onnuttige links naar elkaar verwezen om hun individuele Google rankings te manipuleren, dus dat systeem is intussen wat beter op punt gezet.
Maar toch blijft de invloed van verwijzingen aanwezig voor je Google-posities. Krijg je verwijzingen van andere sterke websites naar jouw pagina’s? Dan word je daar zeker voor beloond. Heb je er geen of probeer je dat sterk te manipuleren? Dan zal je weer zakken.
Hoe lang blijven bezoekers op je website hangen?
Een ander element waar Google naar kijkt om de kwaliteit van websites in te schatten, is hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op de website spenderen. Heb je korte pagina’s met een handvol woorden? Dan zullen je bezoekers natuurlijk snel klaar zijn.
Zet je daarentegen bijvoorbeeld een sterke video van 3 minuten op je website die vaak tot het einde wordt bekeken? Dan zal de bezoektijd weer stijgen en daarmee ook je kans op betere posities in de zoekresultaten.
Bezoeken de mensen meerdere van je pagina’s?
Je hebt dit ongetwijfeld al zelf gedaan:
- Je zoekt iets op in Google
- Je klikt de eerste website aan
- Vervolgens zie je daar niet veel
- Dus klik je meteen terug naar je Google zoekopdracht om naar een volgende site te gaan
Wel, dat ziet Google niet graag. Dat fenomeen noemen we pogo-sticking: letterlijk het springen van de ene website naar de andere in Google.
Voor de zoekmachine wijst die snelle terugkeer naar de zoekresultaten erop dat de website wellicht onvoldoende antwoord geeft op de vragen van de bezoekers. Gebeurt dat dus langdurig met veel bezoekers van je website? Dan komen je goede posities in gevaar.
De beste manier om dat op te vangen is ervoor zorgen dat mensen bijna zeker andere pagina’s op je website gaan raadplegen. Verwijs actief naar andere interessante stukken zodat ze niet onmiddellijk terugkeren naar Google.
Heeft Google zelf iets veranderd?
Google experimenteert regelmatig met het algoritme, soms kunnen je posities daardoor ook overhoop liggen. Meestal is dat effect tijdelijk en staat alles na een paar dagen weer min of of meer zoals het was, maar soms word je ook wel afgestraft omdat je concurrenten al een tijdje beter bezig waren. Maar er zijn ook wijzigingen waar je niet meteen verantwoordelijk voor bent.
Google Ads
Zijn er bedrijven die adverteren op sommige van jouw zoekopdrachten? Dan kan je zoekresultaat af en toe naar beneden geduwd worden door de Ads. Er kunnen maximaal 4 advertenties boven de gewone zoekresultaten komen te staan. Het kan dus goed zijn dat jij in principe eerste staat bij de “onbetaalde” zoekresultaten, maar op sommige moment slechts op plek 2-3-4-5 beland door advertenties. In dit voorbeeld zoek je een loodgieter in Gent en worden de bovenste posities al door 3 advertenties + de kaart ingenomen. De gewone lijst websites komt daar pas onder.
Google Maps
Wanneer mensen zoeken naar lokale bedrijven, wordt Google Maps vaak bovenaan getoond. Dan krijg je de kaart te zien, met 3 bedrijven in de buurt erop. Staat jouw bedrijf nog niet op Google Maps? Dan zal je pas lager in de zoekresultaten aan bod komen. Hier zie je mij bijvoorbeeld als eerste bij Google Maps wanneer je marketing in Lievegem opzoekt.
Video’s en afbeeldingen
Afhankelijk van het onderwerp en de zoekopdracht, zet Google een reeks relevante YouTube video’s bovenaan de lijst of een aantal nuttige afbeeldingen uit de index van Google images. Dan komen de websites ook pas verderop aan bod. Hier een voorbeeld van wat er gebeurt als je opzoekt hoe je een muur schildert:
De Google snippets
Soms zijn er geen advertenties te zien, maar zie je wel een groot kader met een stuk uitleg van een andere website bovenaan in Google. Dat is een snippet: dan neemt Google een stukje van je website omdat je klaarblijkelijk een heel goed antwoord geeft op de zoekopdracht van de gebruikers. Uiteraard zou dat ook je concurrent kunnen zijn, waardoor jij weer een stuk lager staat.
Uit mijn ervaring is het erg moeilijk om een snippet af te pakken van je concurrent. Anderzijds kan je stellen dat je concurrent ook jouw snippets niet snel zal kunnen afnemen. Dat is dus zeker een reden om je website inhoudelijk te optimaliseren, zodat Google je daar af en toe mee gaat belonen.
Andere veranderingen die aan Google zelf kunnen liggen:
- Je resultaat kan anders zijn, afhankelijk van waar je je bevindt (zeker van invloed bij lokale bedrijven)
- Ook op basis van je eigen zoekgedrag, kan de lijst die jij krijgt er anders uit komen te zien, zowel positief als negatief. Ga je bijvoorbeeld dagelijks bij je concurrent spieken? Dan zou het wel eens kunnen dat de concurrent in jouw overzicht ineens boven je staat, terwijl je voor andere gebruikers net hoger dan je concurrent staat. Het omgekeerde kan ook: kijk je meermaals per dag naar je eigen website, dan klim jij in je eigen overzicht terwijl het in werkelijkheid misschien niet zo is.
Tip: Wil je weten waar je effectief staat? Probeer dan je zoekopdrachten uit in een incognitovenster op Google Chrome, via anoniem surfen kan je het effect van je persoonlijk zoekgedrag op de resultatenlijst vermijden.
Wat moet je doen als je website is gezakt in Google?
Zoals je hiervoor al kon lezen, hangt het stijgen of zakken in Google van heel wat dingen af. Maar het feit is dat er dan wat werk aan de winkel is:
- Evalueer je eigen website op de punten uit de voorgaande alinea’s en wees eerlijk met jezelf: was je goed bezig of niet?
- Kijk eens wat je concurrenten hebben gedaan: zijn er ingrijpende veranderingen te zien op hun websites of juist niet?
- Is er misschien een erg actieve nieuwkomer die her en der je posities is gaan innemen? Kijk even waar het gevaar vandaan komt.
- Optimaliseer en breid je website uit om op alle cruciale punten beter te doen. Schakel daar een online expert voor in die de concurrentie opnieuw kan aangaan.
Wellicht ga je jouw posities niet in een paar dagen kunnen heroveren, of je moet al flink wat meeval hebben. Vaak wordt het een strijd van een aantal maanden om terug te komen waar je vroeger
stond.
- Enerzijds omdat je concurrenten niet gaan stilzitten
- en anderzijds omdat je natuurlijk zelf de inhaalslag moet kunnen maken: de nieuwe teksten moeten geschreven worden, misschien plan je ook eens een fotoreportage of laat je een video maken, of je laat meteen een volledig nieuwe website maken, etc.
- En dan is het ook nog wat te zien hoe snel de Googlebot door heeft dat er vanalles is gewijzigd aan je website en aldus de ranking gaat herzien.
Gezakt in Google? Haal er een specialist bij!
Een ervaren online marketeer kan tijdens een digitale doorlichting perfect voor jou in kaart brengen wat de oorzaken zijn van je slechtere posities en wat je eraan kan doen.
Vervolgens kan je een marketingtraject opstarten om de komende maanden actief aan je website te laten werken of zelfs een volledig nieuwe website laten bouwen als de tijd er rijp voor is.
Veel mensen proberen hun rankings zelf op peil te krijgen. Maar mijn ervaring is dat weinigen daar echt goed in slagen. De doe-het-zelvers pakken doorgaans slechts een paar van de werkpunten aan in plaats van het totale plaatje, en dat laatste is net meestal hard nodig.
Daarin ligt de meerwaarde van een online expert die dat voor jou doeltreffend kan oplossen.