Gezakt in Google met je website? Wat is de oorzaak en wat te doen?

Gezakt in Google met je website? Wat is de oorzaak en wat te doen?

Gezakt in Google met je website? Wat is de oorzaak en wat te doen?

Zag het er tot voor kort allemaal prima uit met je website? Had je een aantal mooie posities in Google te pakken, maar ben je die nu opeens kwijt? Dan is het tijd om in actie te schieten. Wanneer je bent gezakt in Google met je website, kan dat verschillende oorzaken hebben. Ik licht er graag enkele van toe. 

Hoe kan je website stijgen of zakken in Google?

Om de mogelijke oorzaak te achterhalen waarom je bent gezakt in Google, is het belangrijk om wat inzicht te krijgen in hoe Google zijn index met zoekresultaten bepaalt. Dan heb je een goede basis om wat zoekmachine optimalisatie te doen om je verloren posities te heroveren.

Hoeveel leven zit er in de website?

Heb je al lang niks meer gedaan aan je website? Dateert het laatste nieuwsbericht alweer van een aantal jaar geleden? Of heb je sinds de oplevering van je website er eigenlijk niet meer naar omgekeken door tijdsgebrek? Dan is de kans groot dat je daarom bent gezakt in Google.

Google kijkt naar websites die onderhouden worden. Pagina’s die regelmatig een update krijgen, websites waar regelmatig artikels op verschijnen of waar heel wat gebruikers mee aan de slag gaan hebben duidelijk een flinke streep voor op websites waar geen leven in zit.

Het ene hangt natuurlijk samen met het andere: hoe hoger je in Google geraakt, hoe makkelijker je ook leven op je website krijgt, want dan heb je simpelweg meer bezoekers.

Hoeveel moeite zit er in de inhoud en de structuur?

Je succes in Google wordt ook voor een flink stuk bepaald door de inhoud van de website. Heb je moeite gedaan om goede teksten erop te zetten, verrijkt met foto’s op je website en een video hier of daar? Zit je navigatie geordend en logisch in elkaar? Dan zal je daar ongetwijfeld voor beloond worden met een aantal mooie posities in de zoekresultaten.

Heb je daarentegen maar een handvol woorden op iedere pagina gezet en ook niet veel aandacht besteed aan sterke foto’s? Laat daarnaast ook de navigatie een beetje te wensen over? Dan zal je na een tijdje sowieso gezakt zijn in Google.

Verwijzen andere websites naar die van jou?

In de beginjaren was de ranking methode van Google vooral opgebouwd door verwijzingen van websites. Kort gezegd: websites die veel verwijzingen kregen van andere websites, werden als goed beschouwd en kregen dus hoge posities.

Dat heeft dan natuurlijk geleid tot een wildgroei van websites die met compleet onnuttige links naar elkaar verwezen om hun individuele Google rankings te manipuleren, dus dat systeem is intussen wat beter op punt gezet.

Maar toch blijft de invloed van verwijzingen aanwezig voor je Google-posities. Krijg je verwijzingen van andere sterke websites naar jouw pagina’s? Dan word je daar zeker voor beloond. Heb je er geen of probeer je dat sterk te manipuleren? Dan zal je weer zakken.

Hoe lang blijven bezoekers op je website hangen?

Een ander element waar Google naar kijkt om de kwaliteit van websites in te schatten, is hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op de website spenderen. Heb je korte pagina’s met een handvol woorden? Dan zullen je bezoekers natuurlijk snel klaar zijn.

Zet je daarentegen bijvoorbeeld een sterke video van 3 minuten op je website die vaak tot het einde wordt bekeken? Dan zal de bezoektijd weer stijgen en daarmee ook je kans op betere posities in de zoekresultaten.

Bezoeken de mensen meerdere van je pagina’s?

Je hebt dit ongetwijfeld al zelf gedaan:

  • Je zoekt iets op in Google
  • Je klikt de eerste website aan
  • Vervolgens zie je daar niet veel
  • Dus klik je meteen terug naar je Google zoekopdracht om naar een volgende site te gaan

Wel, dat ziet Google niet graag. Dat fenomeen noemen we pogo-sticking: letterlijk het springen van de ene website naar de andere in Google.

Voor de zoekmachine wijst die snelle terugkeer naar de zoekresultaten erop dat de website wellicht onvoldoende antwoord geeft op de vragen van de bezoekers. Gebeurt dat dus langdurig met veel bezoekers van je website? Dan komen je goede posities in gevaar.

De beste manier om dat op te vangen is ervoor zorgen dat mensen bijna zeker andere pagina’s op je website gaan raadplegen. Verwijs actief naar andere interessante stukken zodat ze niet onmiddellijk terugkeren naar Google.

Wat moet je doen als je website is gezakt in Google?

Zoals je hiervoor al kon lezen, hangt het stijgen of zakken in Google van heel wat dingen af. Maar het feit is dat er dan wat werk aan de winkel is:

  • Evalueer je eigen website op de punten uit de voorgaande alinea’s en wees eerlijk met jezelf: was je goed bezig of niet?
  • Kijk eens wat je concurrenten hebben gedaan: zijn er ingrijpende veranderingen te zien op hun websites of juist niet?
  • Is er misschien een erg actieve nieuwkomer die her en der je posities is gaan innemen? Kijk even waar het gevaar vandaan komt.
  • Optimaliseer en breid je website uit om op alle cruciale punten beter te doen. Schakel daar een online expert voor in die de concurrentie opnieuw kan aangaan.

Wellicht ga je jouw posities niet in een paar dagen kunnen heroveren, of je moet al flink wat meeval hebben. Vaak wordt het een strijd van een aantal maanden om terug te komen waar je vroeger
stond.

  • Enerzijds omdat je concurrenten niet gaan stilzitten
  • en anderzijds omdat je natuurlijk zelf de inhaalslag moet kunnen maken: de nieuwe teksten moeten geschreven worden, misschien plan je ook eens een fotoreportage of laat je een video maken, of je laat meteen een volledig nieuwe website maken, etc.
  • En dan is het ook nog wat te zien hoe snel de Googlebot door heeft dat er vanalles is gewijzigd aan je website en aldus de ranking gaat herzien.

Gezakt in Google? Haal er een specialist bij!

Een ervaren online marketeer kan tijdens een digitale doorlichting perfect voor jou in kaart brengen wat de oorzaken zijn van je slechtere posities en wat je eraan kan doen.

Vervolgens kan je een marketingtraject opstarten om de komende maanden actief aan je website te laten werken of zelfs een volledig nieuwe website laten bouwen als de tijd er rijp voor is.

Veel mensen proberen hun rankings zelf op peil te krijgen. Maar mijn ervaring is dat weinigen daar echt goed in slagen. De doe-het-zelvers pakken doorgaans slechts een paar van de werkpunten aan in plaats van het totale plaatje, en dat laatste is net meestal hard nodig.

Daarin ligt de meerwaarde van een online expert die dat voor jou doeltreffend kan oplossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *