Facebookwedstrijd organiseren? Waarop letten bij een Facebook winactie houden?

Facebookwedstrijd organiseren? Waarop letten bij een Facebook winactie houden?

Facebookwedstrijd organiseren? Waarop letten bij een Facebook winactie houden?

Een Facebookwedstrijd organiseren of een andere winactie is een uitstekende manier om je sociale mediastrategie te boosten, ook als kleinere ondernemer kan je daar zeker heel wat uithalen. Maar waarop moet je precies letten bij een Facebookwedstrijd? En vooral, hoe haal je er zo veel mogelijk resultaat uit? In dit artikel volgen een aantal tips, inspiratie en zaken die jouw winactie op Facebook tot een succes kunnen maken.

Waarom een Facebookwedstrijd houden?

Een Facebookwedstrijd houden heeft heel wat nuttige voordelen voor je online aanwezigheid. De meest voor de hand liggende reden is natuurlijk het opbouwen van meer likes op je Facebookpagina, maar je kan er nog veel meer uithalen.

  • Laat bestaande klanten kennis maken met een nieuw product of dienst door exemplaren of beurten weg te geven.
  • Trek nieuwe potentiële klanten aan: door de winactie gaan ze jouw bedrijf volgen en zo kan hun interesse ook gaandeweg toenemen.
  • Gebruik de wedstrijd om e-mailadressen te vergaren van potentiële klanten, die kan je dan later ook je nieuwsbrief of andere mailings sturen om verder te overtuigen.
  • Zorg dat jouw bedrijf gezien wordt: met een originele actie kan je bijvoorbeeld ook de lokale pers halen of kunnen heel wat mensen je wedstrijd gaan delen omdat ze het echt goed vinden.
  • Stuur mensen naar je website. Dat zorgt er dan ook weer voor dat je niet zakt in Google.

Het belangrijkste voordeel is dat je met meer volgers ook meer inzicht in je doelgroep krijgt. Op je Facebookpagina kan je namelijk achterhalen of je volgers vooral bestaan uit mannen of vrouwen, tot welke leeftijdscategorie ze behoren, wat hun hobby’s en interesses zijn, etc.

Door een wedstrijd te houden, heb je dus ook meer inzicht over je doelpubliek. Door de achtergrond van je volgers te kennen, kan je ook doeltreffend adverteren. Je neemt de kenmerken die je bij je huidige volgers ziet om een campagne op te zetten naar meer mensen. Zo heb je meteen de juiste mensen te pakken, nog voor ze je kennen.

Wat zijn de richtlijnen bij een Facebookwedstrijd?

Bij een winactie op Facebook horen een aantal richtlijnen. In de hulpsectie van Facebook vind je daar een hele ingewikkelde uitleg over (het screenshot hieronder zegt genoeg over hoe lang die is), maar op zich hoef je maar met een aantal logische punten rekening te houden.

  • Geef een duidelijk reglement mee aan je wedstrijd
  • Zeg duidelijk hoe mensen kunnen deelnemen
  • Geef ook duidelijk aan wat er te winnen valt
  • Zeg ook wie mag deelnemen (geef je bijvoorbeeld alcoholische drank weg, dan mag je natuurlijk pas vanaf 18 jaar deelnemen)
  • Laat mensen ook akkoord gaan met de algemene voorwaarden van je winactie
  • Zet ook duidelijk in je voorwaarden dat Facebook zelf geen verantwoordelijkheid draagt
  • Zijn er nog specifieke wettelijk regels van toepassing? Zet die er ook even bij.

facebook wedstrijd richtlijnen

Welke soorten winacties kan je zoal houden?

Er zijn heel wat ideeën mogelijk voor een Facebookwedstrijd. Ik geef graag een paar inspirerende voorbeelden.

De “ik doe mee” comment

Hier vraag je eigenlijk nauwelijks inspanning van de mensen. Je toont de wedstrijdadvertentie met wat er te winnen valt en mensen geven gewoon een comment met “ik doe mee” of iets dergelijks om hun deelname te bevestigen. Met behulp van een comment bot, kan je automatisch alle deelnames laten bevestigen met een reactie. Zo hoef je eigenlijk helemaal niets te doen.

Facebook comment wedstrijd

Sweepstake

Dit is ook een simpele vorm van een winactie. Mensen geven in een Facebook comment aan dat ze meedoen. Vervolgens stuur je ze naar een wedstrijdpagina waar ze gewoon hun gegevens opgeven. Later kan je een loting houden om een winnaar te kiezen. Verder vraag je geen inspanning aan de deelnemers.

Het voordeel is dat je hier wellicht veel deelnames en klantgegevens uit zal halen en dat mensen ook je website al hebben gezien. Voor je eigen gemak kan je de reacties op de comments automatiseren met een comment bot. Die kan automatisch deelnames registreren en de link naar de wedstrijdpagina aan alle deelnemers doorgeven. 

Organiseer een poll

Een poll of stemmenactie lokt doorgaans veel reactie uit omdat je eigenlijk niet veel inspanning verwacht van de deelnemers. Bij een poll neem je bijvoorbeeld twee varianten van een product en laat je mensen stemmen wat ze het mooiste, leukste, meest originele vinden. Je kan dan het product dat gewonnen heeft ook als prijs weggeven, of de mensen iets anders laten winnen natuurlijk.

poll wedstrijd

Fotowedstrijd

Fotowedstrijden zijn niet alleen leuk voor de deelnemers, je zorgt er ook voor dat je product of dienst echt online gaat leven. Zie het als gratis reclame voor je zaak. vaak kan je later ook nog wat doen met het fotomateriaal dat je hebt ontvangen. Wil je achteraf de foto’s op je website zetten? Dan kan dat prima. Om ze extra te pimpen, kan je ook een aantal presets kopen en je foto’s bewerken met de gratis Lightroom app. 

Je denkt bij foto’s misschien in de eerste plaats aan mensen die poseren in kleding of iets dergelijks. Maar ook als bakker kan je wel wat verzinnen: laat mensen eens een foto posten van thuis aan het ontbijt dat ze net voordien in jouw bakkerij zijn gaan halen. De winnaar krijgt zijn koffiekoeken de week erna gratis. 😉 Als kapper kan je mensen bijvoorbeeld een foto laten maken waarbij ze hun leukste outfit met hun nieuwe kapsel combineren. En zo kan je voor heel wat andere sectoren ook wel iets bedenken.

Fotowedstrijd facebook

Videowedstrijd

Een videowedstrijd op Facebook ligt in het verlengde van een fotowedstrijd, alleen vraag je de deelnemers om filmpjes in te zenden waarbij ze aan de slag gaan met je product of dienst (of het resultaat ervan laten zien).

videowedstrijd facebook

Vraag met antwoord in de comment

Je stelt een leuke wedstrijdvraag en de deelnemers moeten een leuk of origineel antwoord in de comments zetten. Bijvoorbeeld: “Waarom moet jij zeker ons product winnen? Overtuig ons in de comments.”

prijsvraag facebook wedstrijd

De “tag een vriend” wedstrijd 

Een variant op de vraag-antwoord wedstrijd. Hierbij stel je bijvoorbeeld de vraag “wie de deelnemers gelukkig zouden maken met de prijs” en vraag je om die persoon te taggen in de comments. Op die manier taggen ze een vriend, die dan op zijn of haar beurt ook de wedstrijd ziet en ook weer kan deelnemen. Zo krijg je opnieuw heel wat deelnemers, en omdat ze aanbevolen zijn door hun vrienden, zit je ook dichter bij je doelpubliek.

tag een vriend wedstrijd

Tip: gebruik een comment bot voor optimaal succes

Het is in de bovenstaande voorbeelden al een paar keer aangehaald. Wil je echt het maximale halen uit je winacties op Facebook? Dan doe je er goed aan om een en ander te automatiseren en niet alles manueel te doen. Je hebt daar wellicht ook geen tijd voor.

Het is bijvoorbeeld zeer nuttig om te reageren op de comments van alle deelnemers met behulp van een comment bot. Die kan simpelweg reacties geven dat een deelname goed geregistreerd is en mensen naar de wedstrijdpagina doorsturen. In principe kan je dat voor alle types Facebookwedstrijden toepassen.

Heb je al wat ervaring met winacties en wil je zo’n bot graag uitproberen? Kijk hier voor meer info.

Organiseer vaker acties

Eenmalig een wedstrijd houden is leuk, maar je Facebookpagina zal meer leven en ook meer klanten opleveren wanneer je vaker acties organiseert. Op die manier kan je ook meer rendement halen uit je mailinglijst en andere online tools die je gebruikt.

Iedere Facebookwedstrijd geeft je weer nieuwe inzichten in je doelpubliek. Daar kan je dan weer verder mee om steeds doeltreffender aan marketing te doen. 

Maak de winnaar bekend en bedank de deelnemers

Heel wat winacties gaan de mist in doordat de deelnemers niet weten wie er gewonnen heeft. Voorkom dat je jouw fans in het ongewisse laat na afloop en post sowieso ook de winnaar van de wedstrijd. Zo ben je correct en wil iedereen de volgende keer zeker opnieuw meedoen.

Idealiter geef je een foto of een filmpje van de prijsuitreiking mee. De winnaar zal namelijk ook wel wat felicitaties krijgen in de comments, en die brengen ook weer mensen naar jouw pagina.

Hulp nodig om je Facebookpagina te boosten?

Weet je niet precies wat je moet doen om je Facebookpagina tot leven te brengen? Of wil je al een concrete actie op poten zetten maar heb je hulp nodig bij de uitwerking?
Neem gerust contact met mij op