Hoe zoeken we op Google? Onderzoeksresultaten

Hoe zoeken we op Google? Onderzoeksresultaten

Hoe zoeken we op Google? Onderzoeksresultaten

Onlangs verscheen er een nieuw onderzoek op Backlinko.com waarbij 306 miljoen keywords onder de loep werden genomen. Dat geeft ons een groot inzicht over het reilen en zeilen in Google en hoe we als mensen de zoekmachine nu werkelijk gebruiken.

Ik vat de essentie van het artikel even samen en geef graag een beetje duiding.

1. Gebruik van Long-tail zoekwoorden.

91,8% van alle zoekopdrachten zijn long tail-zoekwoorden. Dat zijn zoekopdrachten die specifieker gaan, met meerdere woorden.
Bijvoorbeeld: als de algemene zoekterm “kersttrui” is, dan zijn een paar long-tail varianten: “kersttrui voor kinderen” of “foute kersttrui voor volwassenen”.

Long tails zijn echter wel maar verantwoordelijk voor een relatief klein percentage van het totale zoekvolume (3,3%).

2.  Weinig termen zorgen voor veel volume

Het merendeel van het zoekverkeer zit in een klein percentage termen met een hoog volume. In feite vormen de top 500 van populairste zoektermen samen 8,4% van het totale zoekvolume. En de top 2000 zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor 12,2% van alle zoekopdrachten die in Google worden uitgevoerd.

Je zou dus ergens kunnen stellen dat er toch een aantal sectoren zijn waarvoor de aanwezigheid op Google van primordiaal belang is. Anderzijds liggen er heel wat opportuniteiten in de 78% zoekwoorden die buiten de top 2000 vallen. Daar vinden we de vele nichemarkten in terug.

3. Hoe vaak wordt een specifiek woord gemiddeld gezocht?

Het gemiddelde zoekwoord krijgt 989 zoekopdrachten per maand. Het gemiddelde zoekvolume voor een zoekwoord is echter slechts 10 zoekopdrachten per maand. Hieruit blijkt dat long tail-zoekwoorden met een laag volume dus zeer veel voorkomen in Google-zoekopdrachten.

Daar kan je dus ook uit afleiden dat long tails echt wel de motor van je strategie kunnen worden als je ze slim en consistent gaat inzetten.

4. Hoeveel vragen stellen we aan Google?

14,1% van de zoekopdrachten wordt gesteld in de vorm van een vraag. Ikzelf had dat percentage eigenlijk wat hoger verwacht. Waar ik wel van overtuigd ben, is dat het met de opkomst van voice search nog erg zal toenemen in de komende 10 jaar. De vragen lijken dus een goede manier om mee te zijn met toekomstige ontwikkelingen. Hou er dus rekening mee in zoekwoorden onderzoek.

5. Welke vragen komen het vaakste voor?

‘How’-vragen komen het meest voor op Google. Gevolgd door “what”, “where” en “who”. Dit zie je dan ook veel in videomarketing terug met explainers en tutorials.

6. Wat kosten zoekwoorden in Google Ads gemiddeld?

De gemiddelde CPC van een zoekwoord is € 0,61. Zoektermen met betrekking tot financiën en onroerend goed hebben de hoogste gemiddelde CPC.

Ga een aantal jaar terug en de kost per klik was nog een stuk lager. Deze gaan alleen maar stijgen. Voor een kostenefficiënt scenario combineer je in je online marketing dus best echt wel die Google Ads met SEO

7. Hoe lang zijn onze zoekopdrachten?

Het gemiddelde trefwoord bevat 1,9 woorden. Volzinnen zijn dus nog lang niet aan de orde.

8. We houden het graag kort

Het is dus ook niet verrassend dat er minder vaak naar langere zoekwoorden wordt gezocht dan naar kortere zoekwoorden. Zoekwoorden met meer dan 5 woorden krijgen gemiddeld 10 keer minder zoekopdrachten dan zoektermen met een lengte van 1-3 woorden. 

Wat moeten daarvan onthouden? Dat we nog steeds op zoek moeten gaan naar termen die kort en bondig aansluiten bij wat je doelpubliek naar op zoek is.

9. Welke sectoren worden het meest gegoogeld?

De sectoren met de hoogste zoekvolumes zijn “Nieuws en media”, “Internet en telecom”, “Kunst en amusement” en “Consumentenelektronica”. Zo weet je ook weer waar de concurrentie volop zal woeden. 😉

10. Hoe zit het met de moeilijkheidsgraad?

Populaire zoekwoorden hebben aanzienlijk hogere moeilijkheidsgraden. Elke keer dat het zoekvolume verdubbelt, stijgt de moeilijkheidsgraad van het trefwoord gemiddeld met 1,63. 

Dat is zo’n beetje het effect dat je altijd zal krijgen binnen zoekmachinemarketing. Een zoekwoord dat veel searches krijgt, trekt automatisch meer websites aan die willen concurreren voor de hoogste plaatsen. Alleen de sterkste kan het halen natuurlijk en met een slechtere website blijf je achter. Zo wordt de uitdaging steeds groter om hoge posities te verwerven.

11. Hoe zit het met SERP-functies in de zoekresultaten?

SERP-functies zijn zeer gebruikelijk in Google Zoeken. Slechts 2,4% van alle zoekresultaten van Google bevat vandaag nog geen bijkomende SERP-functie naast de “gewone” resultatenlijst met websites. Er zijn ook heel wat “extra’s” te vinden vandaag zoals de Google Maps local pack, Google Images, YouTube-video’s, News,…

Een strategie voor Google omvat vandaag dus echt wel veel meer dan alleen maar inspelen op zoekwoordjes met teksten. Die andere mogelijkheden moet je eigenlijk ook volop benutten als je niet met te weinig klanten wil zitten op termijn.

12. Welke SERP-functies op Google komen het vaakst voor?

De meest voorkomende SERP-functies in Google zijn:

  • People also ask (19,5%)
  • Images (19,4%)
  • Video’s (17,9%)
  • Top stories (15,5%)

Link naar het onderzoek: Google Keyword Study 

Kortom, er zijn heel wat lessen uit te halen voor een online strategie en het wordt steeds uitdagender en veelzijdiger om te gaan scoren in Google.

Heb je een helpende hand nodig met je vindbaarheid in Google? Contacteer Digigids.