Wie bezoekt mijn website? Hoe optimaliseer je online prospectie

Wie bezoekt mijn website? Hoe optimaliseer je online prospectie

Wie bezoekt mijn website? Hoe optimaliseer je online prospectie

Wie bezoekt mijn website? Het is de vraag die heel wat ondernemers hebben, vooral B2B-bedrijven die actief met online prospectie bezig zijn voor hun sales.

Dat je statistieken over je bezoekers kan opvissen uit Google Analytics en andere tracking tools, wist je natuurlijk al lang. Maar daarmee weet je eigenlijk nog niet wie precies je website heeft bezocht.

Hoe kan je dat nu wel voor een stuk achterhalen? In dit artikel wat meer over het optimaliseren van je online prospectie.

Chatfunctie op je website plaatsen

De snelste manier om geïnteresseerde bezoekers te identificeren is een chatfunctie op je website zetten. Dat kan tegenwoordig via Facebook Messenger, Whatsapp, Zendesk en nog heel wat andere messaging software.

Wie een vraag heeft, of direct waanzinnig geïnteresseerd is in je product of dienst, kan jou direct benaderen via de chatfunctie. En zo weet jij ook onmiddellijk wie je voor je hebt.

chatfunctie op website

Meteen bereikbaar via de chat.

 

Het nadeel van een chatfunctie? Je moet natuurlijk wel goed bereikbaar zijn en dikwijls meteen reageren op binnenkomende vragen. De chat mag geen hinderpaal worden voor je dagelijks werk. Daarom kan je bij sommige aanbieders werken met chat agents die de conversaties met nieuwe prospects voor jou afhandelen. Zijn er offerteaanvragen? Dan krijg je die mooi in een overzicht toegestuurd op het einde van de dag zodat je er verder mee kan.

Een andere optie is een chatbot gebruiken om de conversaties te automatiseren. Dan zit je er zelf niet meer tussen. Maar daarbij mis je vaak de persoonlijke aanpak en de chatbot moet met heel veel vragen, scenario’s en antwoorden rekening kunnen houden. Het kan dus complex worden om een goeie bot online te krijgen.

Website bezoekers achterhalen door hun gegevens te vragen

Dit is iets wat iedereen echt zou moeten doen die zijn website serieus neemt. Veel websites maken te weinig klanten omdat het bedrijf simpelweg geen contactgegevens verzamelt via de website. Het is dus niet dat hun website slecht is, hij speelt gewoon te weinig rol in de online prospectie.

Het meest voor de hand liggende voorbeeld is natuurlijk het formulier op een contactpagina waar een aantal invulvelden staan voor je websitebezoekers, maar dat is nog niet alles.

Heb je bijvoorbeeld een brochure, flyer, folder, catalogus of misschien een eigen gids of ebook? Dan kan je dat als gratis download aanbieden op je website. Je vraagt bezoekers om hun naam en mailadres en eventueel hun telefoonnummer en ze krijgen hun downloadlink automatisch toegestuurd.

Gegevens vragen

Terwijl je een blog leest, kan je jouw gegevens achterlaten om een gratis template te downloaden.

De voordelen:

  • jij weet wie ze zijn
  • je weet ook dat ze interesse hebben
  • en je weet precies dat ze iets gedownload hebben.

Je kan een paar dagen later dus makkelijk eventjes horen wat ze van de brochure of de catalogus vonden. Ideaal als ingang voor je online prospectie dus.

Zakelijke bezoekers herkennen met een speciale tool

Voor B2B-bezoekers is er nog een derde mogelijkheid. Sommige platformen bieden je de mogelijkheid om zakelijke websitebezoekers direct te herkennen.

Het werkt zo:

  • Iemand van bedrijf X bezoekt je website
  • Je weet meteen waar het bedrijf gevestigd is
  • Je krijgt direct wat zakelijke gegevens over het bedrijf indien beschikbaar (genre Trends Top of Companyweb)
  • Je weet hoe het bedrijf op je website is beland (Google, advertenties, social media,…)
websitebezoekers herkennen

Een platform dat bedrijven bij gaat houden die je website bezoeken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kortom, een schat aan informatie om te zien of een bezoeker een interessante prospect en eventueel ook klant kan worden. Anderzijds ook zeer interessant om te zien of je online marketinginspanningen wel de juiste bezoekers aantrekken in geval van B2B.

Interesse om te zien hoe het werkt? Ik geef je graag een 14-dagen gratis proefaccount voor jouw website. Contacteer mij gerust.