Conversie optimalisatie? Wat is het en hoe toepassen op je website?

Conversie optimalisatie? Wat is het en hoe toepassen op je website?

Conversie optimalisatie? Wat is het en hoe toepassen op je website?

Er zijn veel websites die erin slagen om aardig wat bezoekers binnen, maar meestal blijft het daar ook bij: mensen komen op je website terecht, lezen wat nuttige zaken en gaan dan weer weg… om nooit meer terug te komen.

Websites die er wel in slagen om uit die stroom van bezoekers ook verkoop of aanvragen te halen, hebben meestal geïnvesteerd in conversie optimalisatie. Hun website transformeert eenvoudiger bezoekers naar online klanten! Wil jij dat ook? Dan kunnen we je daarbij helpen.

1.      Wat betekent conversie optimalisatie?

Graag leggen we het begrip ‘conversie optimalisatie’ eerst even uit. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele bezoeker van je website “converteert”. We spreken van converteren wanneer iemand een bepaalde actie onderneemt die jouw bedrijf iets oplevert.

Voorbeelden van conversies zijn:

  • een brochure, catalogus, ebook of andere document downloaden
  • een offerte aanvragen
  • iets bestellen
  • een reservatie maken

Conversie optimalisatie is dus een activiteit die de effectiviteit van je website verbetert. Het verbeteren van de conversieratio is dan waar je naar streeft: het aantal gerealiseerde doelen / aantal bezoekers.

Praktische inslag

Over dit onderwerp zijn vele boeken geschreven, vaak bijna wetenschappelijk. Wij houden dit artikel liever lekker praktisch, zodat je inziet hoe het in zijn werk gaat en wat we eraan kunnen doen. Weet dat er heel veel mogelijkheden zijn om de conversie van je site / shop te verhogen. In dit artikel behandelen we een paar verbeterpunten die heel vaak aan bod komen tijdens projecten.

2. Praktische conversie optimalisatie in 3 stappen

2.1 Positioneer je website of webshop

Bij kleinere websites of webshops geldt vaak dat het grootste deel van hun bezoekers (vaak 80%) bestaat uit nieuwe bezoekers. (Bij een Coolblue / Bol ligt dit percentage net andersom.) Veel bezoekers kennen je website / -shop nog niet. Inzetten op positionering zorgt ervoor dat een nieuwe bezoeker sneller ziet en aanvoelt waar hij is en wat hij kan verwachten. Dat kan op verschillende niveaus:

Vaak is de websiteheader van een KMO-website relatief leeg: er staat een logo, een plaatje, een telefoonnummer, misschien ook een login, en dan komt de navigatie. Deze websiteheader leent zich perfect voor een stukje positionering.

Daarnaast kun je in je teksten, websiteblokken, e-mailhandtekening en op je social media dezelfde positioneringselementen ook goed kwijt.

Een slogan, het plaatsen van USP’s (unique selling points) en eventuele andere elementen die duidelijkheid bieden over waar je bent, wat je kunt verwachten en waarom je juist op deze website moet zijn. Het voordeel van de websiteheader is dat deze ook als eerste gezien wordt door de meeste bezoekers.

Het bieden van deze positionering / helderheid geeft nieuwe bezoekers houvast. Ze weten waar ze zijn en wat ze kunnen verwachten. Ze hoeven niet de hele site door op zoek naar deze informatie. Hiermee heeft jouw website net een streepje voor.

3.      De klant online overtuigen

Een zeer belangrijk onderdeel bij conversie optimalisatie zijn wervende webteksten. Teksten die aanzetten tot verder lezen, die de klant warm maken en de actie laten ondernemen die jij wil. Dit is wat wervende teksten kunnen doen. Het zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site rondneuzen en finaal ook iets zullen doen.

3.1 een aantal overtuigende elementen:

  • Spreek je doelgroep direct aan: ‘je’ of ‘jij’ in plaats van ‘wij’. Je teksten zijn geschreven voor je bezoeker en niet over je bedrijf. Dat is een wezenlijk verschil. Je bent er voor je bezoeker, in alles!
  • Verkoop gaten, geen boren: bij wervende webteksten gaat het erom dat je schrijft over het resultaat van wat je aanbiedt. Niet zozeer het proces, maar wat je krijgt als je in zee gaat… het eindresultaat. Bezoekers zoeken een oplossing voor hun dilemma. En lezen graag over oplossingen / resultaat.
  • Schrijf beknopt: online bezoekers lezen niet / nauwelijks. Dus geen lappen tekst, geen hele volle pagina’s, maar het liefst korte alinea’s met heldere kopjes, zodat bezoekers makkelijk kunnen scannen en kunnen kiezen wat ze wel of niet willen lezen.
  • Raak de gevoelige snaar: waar zijn jullie bezoekers naar op zoek? Wat is nu echt belangrijk voor hen? Het kennen van de ‘gevoelige snaar’ is ideaal om te gebruiken in je tekstenmateriaal. Vaak heeft dit ook te maken met een stukje herkenning.
  • Zet je teksten in de juiste volgorde: direct met je aanbod naar voren komen is te snel, dan sla je wat stappen over.

Hier een eenvoudig model, met volgorde, van wervende websiteteksten:

  • Benoem de problemen waar je bezoeker mee zit.
  • Besteed aandacht aan de oorzaken hiervan.
  • Geef aan hoe het ook kan.
  • Communiceer wat je voor hen kunt betekenen.
  • Zet aan tot actie.

Teksten die voldoen aan deze aspecten lezen echt anders en zetten veel meer aan tot actie. Het is ook belangrijk om dit op alle teksten toe te passen.

4. Creëer een slim websitescript

Wat wil je dat bezoekers doen? Welke pagina’s wil je dat ze gaan bezoeken? Welke andere waardevolle content is voor hen bestemd? In een website kun je sturen. Niet alleen wat je wel of niet in een hoofdnavigatie zet, maar in de website zelf kun je conversiepaden maken.

4.1 CTA’s inzetten (calls to action)

Wanneer je in je website CTA-buttons plaatst, nodig je bezoekers uit een bepaald pad te bewandelen. Niet iedere bezoeker klikt op zo’n button, maar je staat er versteld van hoeveel websites niet tot nauwelijks met deze buttons werken. En terugklikken naar een andere website is dan heel makkelijk gedaan.

4.2 Interne links

Deze CTA’s geven een richting aan die bezoekers kunnen volgen. Daarnaast is het zeer de moeite waard om met interne links te werken: in de tekst een link naar gerelateerde content. Ook deze linkjes sturen bezoekers een bepaalde richting op.

4.3 Stijgende sessieduur, dalend bouncepercentage

Het mooie van CTA’s en interne linkjes is, is dat deze aanzetten tot meer klikken, meer en langer lezen. Lezers kunnen vrij eenvoudig toegang krijgen tot content die voor hen interessant is. Door zo’n script (CTA’s en interne linken) goed te implementeren… stijgt de gemiddelde sessieduur en daalt het bouncepercentage (percentage dat niet klikt en de website zonder klikken verlaat).

Daarnaast is het zo dat interne linkjes ook invloed hebben op zoekmachine optimalisatie. Wanneer een pagina veel interne linkjes krijgt, geeft dit waarde door aan deze pagina. Externe linkjes (backlinks) zijn weliswaar krachtiger, maar interne links hebben ook zeker waarde.

5. Praktische conversie optimalisatie

Dus: wanneer je je website helderder maakt, zodat iedere bezoeker voelt / ziet waar je voor staat en wanneer je bezoekers gaat verleiden op je website en ook nog helpt bepaalde routes te nemen, ben je al heel goed op weg met conversie optimalisatie.

Weet dat conversie optimalisatie bestaat uit veel meer elementen dan de voorgaande stappen, maar die elementen komen vrijwel altijd aan bod. Ga jij aan de slag met praktische conversie optimalisatie?

    Over de auteur

    Deze gastbijdrage is geschreven door Marco Bouman, een conversie optimalisatie specialist met 15 jaar ervaring op de Nederlandse markt. Op zijn website marcobouman.com vind je nog meer over conversie optimalisatie.