Gratis reclame maken? 10x tips gratis reclame maken op internet

Gratis reclame maken? 10x tips gratis reclame maken op internet

Gratis reclame maken? 10x tips gratis reclame maken op internet

Hoe kan je gratis reclame maken op internet?

Als gezonde ondernemer draai je iedere euro een paar keer om voor je hem uitgeeft. Dus ga je wel eens op zoek naar wat gratis reclame. Maar in je zoektocht naar gratis reclame op internet heb je ongetwijfeld al gemerkt dat de gratis mogelijkheden erg klein zijn en niet evident om te vinden.

Om je een handje toe te steken, geef ik je in dit artikel 10 tips voor gratis reclame op internet voor jouw bedrijf.

1) Meld je gratis aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis bedrijfsvermelding die je kan claimen bij de zoekmachine. Je krijgt daarmee een vermelding op Google Maps en je zorgt ervoor dat je rechts op het scherm een opvallend kader krijgt wanneer mensen jouw bedrijfsnaam opzoeken.

Tegenwoordig kan je daar niet alleen je adres en contactgegevens invullen en een aantal foto’s van je bedrijf plaatsen.

  • Er is ook een mogelijkheid om evenementen aan te kondigen
  • artikels vanop je website te delen
  • en om een resem links naar je producten of diensten te plaatsen.

Daarnaast kan je via de mobiele app ook klantenberichten ontvangen en beantwoorden. Al die zaken (en nog veel meer) zitten in het gratis gedeelte van Google Mijn Bedrijf.

Gratis reclame Google Mijn Bedrijf

2) Maak een account aan op Facebook

De kans is groot dat je al een persoonlijk profiel hebt op Facebook, maar je kan er ook gratis een bedrijfspagina aanmaken en daar volgers opbouwen. Ik zie nog vaak mensen die een persoonlijke Facebook-account hebben met hun bedrijfsnaam. Met een Facebook bedrijfspagina heb je heel wat meer opties om gratis reclame te maken.

3) Maak een account aan op LinkedIn

Niet alleen op Facebook kan je een gratis bedrijfspagina aanmelden. Je kan dat ook op LinkedIn. Ook hier is je bedrijfspagina apart van je persoonlijk LinkedIn-profiel. De bedrijfspagina van LinkedIn geeft je de kans om namens je firma updates te delen en LinkedIn posts te schrijven.

4) Maak een account aan op Pinterest

Pinterest is zowat het meest onderschatte van alle kanalen op sociale media. Het is niet het grootste, maar net daarom liggen er nog heel wat gratis kansen op. De sterkte van Pinterest is dat klanten het actief gebruiken om inspiratie op te doen en te bewaren.

Mensen verzamelen interessante Pins in boards en kijken er later ook daadwerkelijk naar terug. Met een Pinterest-account kan je dus heel dicht bij je klant staan en je product of dienst mooi in beeld brengen. Allemaal gratis.

5) Plaats gratis reclame op 2dehands

Verkoop je iets? Dan zijn sites zoals 2dehands.be een uitstekend medium om met een gratis advertentie de aandacht te vestigen op je aanbod. Er zitten heel veel mensen op 2dehands, en die zoeken verre van allemaal naar gebruikte spullen. Veel mensen beslissen bijvoorbeeld om uiteindelijk een nieuw product te kopen na wat vergelijken op de website.

  • Verder werken tweedehandssites ook erg goed wanneer je zelf dingen maakt. Heel wat mensen zijn daar ook op zoek naar originele handgemaakte of artisanale dingen.
  • Heb je een Bed & Breakfast of een vakantiehuis te huur? Dan is het ook het proberen waard. Heel wat mensen zoeken daar naar een vakantiehuisje voor een weekendje weg.

6) Zet een gratis blog of basiswebsite op

Moet je voor jezelf nog een goede website laten maken? Dan wil dat nog niet zeggen dat je jezelf nog niet kan laten horen online. Sociale media hebben we eerder al aangehaald, maar je kan ook op tal van platformen een gratis blog of een basiswebsite opzetten. Denk maar aan Medium, Blogger of Blogspot.

Met een blog kan je je meteen profileren als expert in wat je ook doet met je bedrijf door erover te schrijven.

7) Maak gratis profielen aan op bedrijfsgidsen

Er zijn nog wel wat online bedrijfsgidsen waar je jezelf gratis op kan aanmelden voor een stukje extra zichtbaarheid. Zo kan je bij de Gouden Gids een basisprofiel aanmaken. Aannemers kunnen bijvoorbeeld bij Happybouwen terecht.

8) Bevraag je klanten met Google Forms

Veel mensen willen graag feedback van hun klanten horen, maar ze denken dat een enquête meteen veel geld kost. Niks van! Sterker nog: je hoeft zelfs geen website te hebben om een klantenbevraging ineen te boksen. Met Google Forms maak je in een handomdraai een kort vragenlijstje dat je naar klanten kan doorsturen om te peilen naar hun aankoopervaring bij jou.

9) Maak eenvoudige video’s voor je Youtube-kanaal

Video’s maken, nog zoiets dat je overal hoort en waarvan veel mensen denken dat het direct een fortuin kost. Niets belet je om met je smartphone wat tips rond het gebruik van je product op te nemen en op je gratis YouTube-kanaal te zetten. Of om je expertise of een van je mooiste realisaties te laten zien met een woordje uitleg erbij. Hoeft niet lang te duren en je hebt er geen cameraploeg en montageteam voor nodig.

10) Optimaliseer je bestaande website voor Google

Heb je al een website? Dan loont het absoluut de moeite om eens te kijken of je geen gratis kansen laat liggen om beter gevonden te worden in Google. Een uitgebreide zoekmachine optimalisatie en strategie is natuurlijk specialistenwerk en daar hoort een prijskaartje bij, maar je kan bijvoorbeeld mijn gratis website check doen om te zien of je zelf al een aantal dingen kan verbeteren op korte termijn. Ik heb al klanten gezien die na hun gratis check een en ander zelf snel zijn gaan aanpassen en die daar opmerkelijke resultaten mee hebben behaald.

Benieuwd wat je gratis kan veranderen aan je website?

Ik bekijk het gratis voor jou

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *