Wat is narrowcasting?

Wat is narrowcasting?

Wat is narrowcasting?

Je hebt ze ongetwijfeld al eens gezien: van die schermen in wachtkamers, kapsalons, treinen of zelfs in toiletten waarop allerlei soorten reclameboodschappen voorbijkomen. Die vorm van reclame is narrowcasting, ook wel digital signage genoemd. De digitale schermen worden ingezet om steeds weer andere inhoud weer te weergeven. Je kunt het eigenlijk de vernieuwde digitale versies van affiches of billboards noemen. 

Een aantal jaar geleden was deze vorm van communicatie nog veel te duur voor bedrijven. De aanschaf van de schermen kostte toen nog te veel geld om bedrijven over te laten stappen naar narrowcasting. Maar de snelle ontwikkelingen van LCD-, plasma en LED-schermen hebben dat veranderd. Daardoor is het voor bedrijven een stuk aantrekkelijker geworden om zulke schermen aan te schaffen en te voorzien van digital signage software.

Wie maakt reeds gebruik van narrowcast reclame?

Digital signage wordt al gebruikt in veel verschillende sectoren. Toch wordt het overal net met een ander doel gebruikt. Welke branches veel gebruik maken van deze software en hoe zij dat doen staat hieronder voor je op een rijtje:

  • In de transportbranche: in stations of luchthavens worden de schermen gebruikt om informatie over aankomst- en vertrektijden weer te geven. Ze worden ook in winkels en restaurants bij tankstations langs de snelweg gebruikt voor reclame-uitingen.
  • Banken gebruiken de schermen om bijvoorbeeld informatie over beurskoersen en productinformatie weer te geven, of om hun merk wat te versterken.
  • In de entertainmentbranche zijn casino’s een goed voorbeeld waar narrowcasting wordt ingezet om een bepaalde sfeer en spanning te creëren voor de spelers. Zo krijgen gokkers tijdens hun avondje in het casino live updates over inzetbedragen of winstkansen die tijdelijk wijzigen aan de tafels of de automaten. 
  • Ook in hotels en restaurantketens vind je regelmatig digital signage terug, bijvoorbeeld om dranken of menu’s in de kijker te zetten.
  • In de retail wordt informatie over kortingen en aanbiedingen weergegeven en wordt het ook vaak gebruikt voor branding.
  • In de zorgsector zie je ze wel eens als vermaak in wachtkamers of als reclamemogelijkheid voor farmaceutische bedrijven.
  • Op scholen zijn er natuurlijk een heleboel mogelijkheden voor interactieve communicatie met scholieren en studenten mogelijk via narrowcasting.

Is narrowcasting interessant voor jouw bedrijf?

De voorbeelden hierboven laten al zien dat er heel wat creatieve mogelijkheden zijn. Logisch dat je dus zou gaan denken dat narrowcasting ook interessant kan zijn voor jouw zaak. 

Een handvol marketingtroeven die je kan uitspelen met digital signage:

  • Informeer klanten die regelmatig bij jou komen over nieuwigheden in je winkel.
  • Organiseer een winactie of wedstrijd en breng die zowel online als in je zaak in beeld.
  • Maak reclame voor sponsors of zorg voor een live social media feed tijdens een evenement.
  • Deel je recente realisaties om je klanten extra te overtuigen terwijl ze bij jou langskomen.

Hoe begin je met narrowcasting? 

Een project voor deze vorm van marketing kan je niet zomaar even lanceren. Je moet het goed voorbereiden om het succesvol te laten zijn en er tastbare resultaten uit te halen. Zorg dus voor een goed communicatieplan dat aansluit bij je waardepropositie in plaats van zomaar wat schermen te kopen en klakkeloos een paar leuke plaatjes erop te zetten. 

Een goed begin is om de Digital Signage Wijzer 2020 gratis te downloaden. Daar kan je alle belangrijke aandachtspunten terugvinden. 

Er staan ook veel valkuilen in beschreven waar organisaties vaak mee te maken krijgen bij het starten van een project. Tot slot krijg je ook meer inzicht in de Return On Investment (ROI).

Narrowcasting voor intern gebruik in je bedrijf

Je kan deze communicatiemethode ook gebruiken om binnen je bedrijf of organisatie te communiceren richting de eigen medewerkers

Voorbeelden daarvan zijn actuele verkoopresultaten, te behalen targets over een bepaalde periode, nieuws over producten, nieuwe collega’s of wijzigingen in de dagelijkse werking van het bedrijf. Dat verhoogt vaak de betrokkenheid van personeel en het kan werknemers extra motiveren om steeds weer goed te presteren. 

De beste digital signage software en hardware

Voor digital signage heb je dus een gedeelte software en een gedeelte hardware nodig. De schermen, die allerlei maten hebben, zijn de hardware. En de programma’s die het mogelijk maken om beelden op de schermen te weergeven vormen de softwarecomponent.

Enkele handige tools voor digital signage:

  • Intuiface
  • Novisign
  • Yodeck

Tips voor een vlot beheer van je narrowcasting kanalen

1) Beheer alles in een online omgeving

Zorg ervoor dat de presentaties, afspeellijsten of video’s die je laat afspelen snel en eenvoudig bij te werken zijn. Veel tools werken met gebruiksvriendelijke online platformen die je zowel met je pc als tablet of smartphone kan gebruiken. 

2) Zorg dat je de resultaten vlot kan opvolgen

Meten is weten. Daarom heb je best toegang tot real-time rapportages om te achterhalen of de resultaten de goede richting uitgaan of als je wat moet bijsturen. Zeker wanneer er directe interactie tussen je schermen en je klanten is, heb je met snelle rapporten een troef in handen.

3) Maak je content kostenefficiënt

Wanneer je jouw schermen intensiever wil gaan gebruiken, zal je ook steeds meer inhoud moeten gaan maken. Dat kan een bottleneck worden. Pak het daarom slim aan en hou de kost voor het aanmaken van content laag

Wanneer je bijvoorbeeld al je acties voor de komende 6 maanden vooraf naar dezelfde grafische vormgever stuurt, kan je wellicht een goedkoper tarief bedingen voor al je ontwerpen. Hetzelfde wanneer je in één batch al meerdere videofilmpjes vraagt aan dezelfde cameraman, meerdere teksten aan dezelfde tekstschrijver, etc.

4) Hou het simpel

Zorg ervoor dat je communicatiemiddelen een plezier zijn en geen vervelende bezigheid. Haal een modern, efficiënt systeem in huis en zorg vanaf het begin voor een logische organisatie van alle inhoud die je op je schermen wilt gaan delen. 

5) Een interactief concept werkt altijd beter

Probeer je klanten letterlijk naar het scherm toe te lokken door ze echt actie te laten ondernemen. Laat ze iets delen op social media, aanmelden voor een wedstrijd of maak een promotie die alleen geldig is op die dag zodat klanten er meteen van moeten profiteren. Interactieve concepten gaan heel vaak betere resultaten opleveren dan statische boodschappen.

Weten hoe je narrowcasting in je digitale strategie kan gebruiken?

Overweeg je om digital signage in te zetten voor je online marketing en heb je er hulp bij nodig? Laat het mij gerust weten. Stuur mij een bericht en ik help je graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *