Zoekmachine optimalisatie? Hoe kom je bovenaan in Google? Tips + hoe eraan beginnen
Inhoud:
- Zoekmachine optimalisatie: wat is dat?
- Waarom moet je bovenaan in Google geraken met zoekmachine optimalisatie?
- Hoe kan je zoekmachine optimalisatie doen op je website? Zijn er tips die je moet volgen?
- Wanneer zie je resultaten van zoekmachine optimalisatie?
- Heeft adverteren op Google (SEA) ook invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO)?
- Hebben sociale media een invloed op SEO?
- Wat kost zoekmachine optimalisatie?
- Wat kost het bij Digigids?
- Vaak gestelde vragen over zoekmachine optimalisatie
- Hoe begin je met zoekmachine optimalisatie op je website?
- Hoe lang voor je online resultaten van zoekmachine optimalisatie ziet?
- Wat kost zoekmachine optimalisatie?
- Hoeveel zoekmachine optimalisatie heeft uw website nodig?
Zoekmachine optimalisatie: wat is dat?
Zoekmachine optimalisatie, of Search Engine Optimization (SEO) in het Engels, is een geheel van ingrepen die je op je website of webshop doet om die zo goed mogelijk bovenaan in Google (en ook een beetje in Bing, Yahoo of andere zoekrobots) te laten verschijnen.
Het doel van zoekmachine optimalisatie is dat je zonder betalende advertenties (SEA) op zo veel mogelijk relevante zoekopdrachten voor jouw website of webwinkel topposities in Google gaat bekleden.
Waarom moet je bovenaan in Google geraken met zoekmachine optimalisatie?
In marketingkringen gaat de ietwat sinistere grap rond dat de beste plaats om een lijk te verstoppen, pagina 2 van Google is.
Eigenlijk vat dat het wel samen. Mensen zijn lui op Google. Vrijwel niemand kijkt verder dan pakweg de eerste 3 à 5 websites die hij of zij na het ingeven van een zoekopdracht ziet.
Het aantal mensen dat op een zoekresultaat klikt, daalt dus naargelang je verder naar onder in de lijst gaat.
- Ongeveer 35% van de mensen klikt op het resultaat dat als eerste bovenaan in Google staat
- Het tweede resultaat in de lijst haalt nog maar half zo veel klikken als dat erboven
- Het derde resultaat haalt nog maar een derde van het aantal klikken als het topresultaat
- Het laatste resultaat van de eerste pagina haalt nauwelijks 3% van alle klikken op de eerste pagina.
- Op de tweede pagina en verder kijkt bijna niemand.
Het spreekt dus vanzelf dat je posities op Google in belangrijke mate het aantal bezoekers op je website gaan bepalen, en dus ook het rendement van je website.
Hoe kan je zoekmachine optimalisatie doen op je website? Zijn er tips die je moet volgen?
Voor een goed begin, laat je best je website eerst en vooral eens bekijken door een specialist. Ik zou je dus als eerste raad willen geven: vraag je gratis website check aan.
Heb je al een goed beeld van de sterktes en zwaktes van je website? Dan zijn dit enkele zaken waar je prioriteit aan moet geven:
Tip 1: Zorg dat je de technische mankementen van je website wegwerkt
Uit een digitale doorlichting komen vaak een aantal technische opmerkingen. Die variëren van het onnodig blokkeren van pagina’s tot het niet indexeren van een sitemap, je site die niet snel genoeg kan laden of niet goed verschijnt op smartphones en tablets en nog veel meer. Op technisch vlak kan er een beetje van alles boven water komen na een analyse.
De oplossingen daarvoor zijn heel verschillend. Sommige zaken kan je zelf wegwerken, voor andere zaken heb je jouw websitebouwer nodig.
Nog een belangrijk technisch punt: kies voor een sterke hosting. Veel mensen proberen hier aanvankelijk wat op te besparen. Het klinkt natuurlijk ook aanlokkelijk als het ene hostingbedrijf slechts 3 euro per maand vraagt, een ander 10 euro per maand en nog een ander 50 euro. Maar voor hosting geldt echt dat goedkoop vaak duurkoop is.
Advies van de chef: hoe vind je de juiste hosting voor jouw website? Schakel een expert in voor de beste webhosting in België
Tip 2: Verzorg de titels van je pagina’s
Normaal gezien zal Google de titel van je pagina oppikken om je zoekresultaat vorm te geven. Probeer dus met je titel altijd in te spelen op de zoekopdrachten die relevant zijn voor het stuk dat je aan het maken bent. Ik zie veel websites die hier onvoldoende aandacht aan besteden en die daarom niet scoren.
Tip 3: Schrijf een meta-omschrijving op maat van je zoekresultaat
De meta-omschrijving is het tweede deel van je zoekresultaat in Google. Je kan die ook op maat schrijven voor al je webpagina’s. Wanneer je dat niet doet, gaat Google volledig random wat tekst uit je pagina plukken om dat stukje van het zoekresultaat te vullen. Dan verlies je direct heel wat relevantie en een uitstekende mogelijkheid om je zoekwoord te vermelden.
Tip 4: Stoffeer je pagina’s met waardevolle inhoud
Schrijf waardevolle inhoud. Dat wil zeggen: schrijf inhoud waar je klanten op zitten te wachten. Een goed vertrekpunt daarvoor is je waardepropositie of USP’s achterhalen. Daar kan een copywriter die strategisch onderlegd is je ook bij helpen.
In essentie is het logisch: als je jouw website vult met zaken waar jouw klanten naar op zoek gaan en waarvoor ze echt bij jou moeten komen, dan gaan ze je daarmee ook vinden op Google.
Tip 5: Blijf je website periodiek uitbreiden
Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend werk. Je doet er goed aan om je website frequent te blijven uitbreiden met waardevolle zaken. De frequentie die nodig is, verschilt naargelang het resultaat dat je zelf voor ogen hebt, hoe druk je concurrenten in de weer zijn met hun websites of hoeveel tijd en middelen je wil of kan inzetten op het verbeteren van je website.
Tip 6: Zorg voor links
Links van andere websites naar die van jou zijn ook interessant voor Google. Dat is voor Google een indicatie dat jouw site een zekere autoriteit heeft. Probeer dus op sites die relevant zijn voor jouw zaak een link of een gastartikel te versieren.
Zelf aan de slag met je SEO?
Download hier de gratis template: lokaal scoren in Google.
Wanneer zie je resultaten van zoekmachine optimalisatie?
Wanneer je resultaten ziet, hangt af van wat externe factoren.
Is de basis van je website al goed en heb je een product of dienst met weinig concurrentie? Dan kan je na een tweetal maanden doorwerken soms al een mooie groei zien.
Begint je website vanaf nul en zijn er veel actieve concurrenten in je sector? Dan is er meer tijd en inspanning nodig voordat je eerste resultaten er komen. Je moet immers de concurrenten weten af te troeven en je moet Google duidelijk kunnen maken dat jij de nieuwe autoriteit bent. Gemiddeld zie je dan de eerste resultaten na 3 à 6 maanden.
Die groei zet zich dan gestaag door tussen 6 en 12 maanden. Ben je langer dan een jaar echt goed bezig? Dan zie je de groeicijfers op een bepaald punt exponentieel verhogen. Dan wordt het dus echt de moeite en verdien je je investering terug.
Het is logisch dat een site met 10 artikels minder vlot bezoekers zal binnenhalen dan wanneer diezelfde site een jaar later 50 artikels heeft. Er zijn dan namelijk 40 extra pagina’s bijgekomen die op Google kunnen scoren.
Heeft adverteren op Google (SEA) ook invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO)?
SEA campagnes via Google Ads hebben geen rechtstreekse invloed op je gewone zoekresultaten. Het is dus niet zo dat je “gratis” zoekposities op Google slechter gaan worden wanneer je gaat betalen om bovenaan in Google te komen op specifieke zoekwoorden.
Dat schept dus mogelijkheden voor je website. Veel klanten van Digigids kiezen ervoor om SEA en SEO te combineren in hun online strategie. Vaak is dat ook de beste aanpak.
Waarom?
Enerzijds helpen Google Ads je om op korte termijn snel meer bezoekers binnen te halen via zoekwoorden waarop de concurrentie erg groot is.
Anderzijds komen heel wat nuttige inzichten uit de data van advertenties voort die je ook kan gebruiken voor hogere SEO-posities. Online adverteren en SEO hebben qua aanpak vrij veel raakvlakken. Je kan dus op korte termijn leren uit Google Ads om daarna aan je zoekmachine-optimalisatie te werken.
Het einddoel is dat je jouw advertentiebudgetten na een tijd kan terugschroeven of kan gebruiken voor andere goede marketingkanalen. Je gewone zoekresultaten trekken immers steeds meer bezoekers naar je website.
Zo worden je investeringen in Google Ads dus ook op lange termijn interessant. Bezoekers op korte termijn en nuttige inzichten op lange termijn.
Een handvol punten waarop SEA ook je SEO kan versterken:
1. Zoekwoordenonderzoek en relevantie
Via Google Ads achterhaal je welke zoekwoorden vaak worden gebruikt rond jouw product of dienst en of je concurrenten die zoekwoorden ook al op hun radar hebben. Met advertenties kan je dan testen of bepaalde zoekwoorden wel relevant genoeg zijn voor jou. Sommige zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld wel mensen naar je website sturen, maar als die mensen daar al snel weer afhaken, is je zoekwoord misschien niet het juiste. Dan weet je al dat je het voor je zoekmachine optimalisatie ook anders moet doen.
2. Interessante zoekwoorden op basis van je huidige websiteteksten
In Google Ads bestaan tegenwoordig ook de zogenaamde Dynamic Search Ads (DSA). Hierbij ga je niet manueel je zoekwoordenanalyse maken. Het advertentieplatform gaat kijken welke zoekwoorden het terug kan vinden in de teksten die momenteel al op je webpagina’s staan. Jij geeft gewoon aan met welke pagina’s je wilt adverteren en Google Ads kijkt naar matches tussen jouw teksten en relevante zoekopdrachten op Google.
Op die manier komen er dus extra ideeën voor je zoekmachine optimalisatie naar boven die je misschien zelf nog niet had gezien. En dat allemaal met de inhoud die je al hebt.
3. Paginatitels verbeteren
Met advertentiecampagnes kan je meerdere advertenties uitwerken voor dezelfde zoekwoorden. Op die manier ga je na welke titels en welke omschrijvingen het beste werken. Dat kan je dus ook weer toepassen in je zoekmachine optimalisatie wanneer je aan je paginatitels gaat werken.
Er is geen rechtstreekse invloed van sociale media op je zoekresultaten. Het is dus niet zo dat wanneer je iets van je website deelt op Facebook of ergens anders, dat Google je daar automatisch voor gaat belonen.
Er zijn wel wat indirecte effecten die meespelen. Google gaat bijvoorbeeld wel na hoe lang mensen op je website blijven, hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld bekijkt, welke acties je bezoekers ondernemen, etc. Zo tracht Google de globale kwaliteit van je website in te schatten. Die bezoekers kunnen uiteraard ook van sociale media komen en meetellen in de totale statistieken.
Heb je een website waarop mensen relatief lang blijven plakken, meerdere pagina’s bekijken tijdens een bezoek en vrij goed converteren? Dan word je daar na een tijd wel voor beloond met betere rankings. Google heeft er immers zelf baat bij dat die topposities worden ingenomen door websites die consumenten effectief geven wat ze willen.
Wat kost zoekmachine optimalisatie?
De prijs van zoekmachine optimalisatie is verschillend bij iedere website omdat de behoeften ook verschillend zijn. Het is ook een verkeerd uitgangspunt om dat alleen maar te zien in termen van kosten. Het is een investering waar je uiteindelijk meer geld mee gaat verdienen dan je erin steekt. Eens je pagina’s vindbaar zijn en de bezoekers op je website terecht komen, ontstaan er heel wat nieuwe marketingmogelijkheden om je online rendement steeds groter te maken.
De ervaring die ik intussen heb van werken met honderden klanten is deze:
- Staar je jezelf in de eerste maanden blind op de kosten? Dan wil je er wellicht na korte tijd mee stoppen. Iedereen die dat deed, heeft nooit resultaat gezien, en ook niet bij andere digitale partners.
- Bekijk je de investering op lange termijn? Dan zie je na een jaar die groeicijfers opeens drastisch verhogen.
Zie het een beetje als vastgoed dat je koopt om te verhuren: je verhuurwoning heeft de eerste 6 maanden misschien geen huurder en dus geen rendement, maar daarna heb jeopeens een huurder die er voor 6 jaar in komt wonen. Dan ben je ongetwijfeld blij dat je wat geduld hebt geoefend. Met zoekmachine optimalisatie werkt het ook zo.
Wat kost het bij Digigids?
Bij Digigids hou ik het graag simpel voor jou:
- Je krijgt een vaste set maandelijkse uren aan een vaste prijs waarop ik aan alle aspecten van jouw website werk om je resultaten te verbeteren.
- Hoeveel uur? Voor de meeste sites zijn dat 5 , 10 of 15 uur per maand. Dat is wat gemiddeld nodig is om binnen afzienbare tijd resultaat te boeken.
- Het exacte pakket dat bij jou past, hangt af van de noden van je website en je beschikbare budget.
- Heb je een erg uitgebreide site? Dan zijn meer uren ook mogelijk.
- Zijn er naast Google nog andere groeimogelijkheden? Bijvoorbeeld social media? Dan kan dat mee in je urenpakket.
Vaak gestelde vragen over zoekmachine optimalisatie
Hoe begin je met zoekmachine optimalisatie op je website?
Laat je website eerst en vooral eens bekijken door een specialist. Je kan bijvoorbeeld hier een gratis website check aanvragen.
Hoe lang voor je online resultaten van zoekmachine optimalisatie ziet?
Gemiddeld zie je de groei stelselmatig toenemen na 3 à 6 maanden wanneer je website vanaf nul begint en de concurrentie in je sector gemiddeld is.
Wat kost zoekmachine optimalisatie?
De prijs van zoekmachine optimalisatie is heel verschillend bij iedere website. Een gemiddelde prijs voor doorgedreven optimalisatie van een bescheiden website is ongeveer 500 à 750 EUR per maand. Kijk hier voor meer info.